Programma
Deze onderwerpen, thema’s en onderdelen vormen samen de inhoud van de minor We Care:
Wat is goede gezondheidszorg en welzijn waard voor:
- cliënten/burgers individueel en hun omgeving
- professionals in zorg en welzijn
- organisaties in zorg en welzijn
- de maatschappij
Werkbezoeken:
- Sint Maartenskliniek
- Wijchen, de gezondste gemeente in Nederland
En verder:
- Trends en ontwikkelingen in gezondheidszorg en welzijn
- Positieve gezondheid en welzijn
- Ontwikkeling van kleine robots die onze gezondheidszorg en welzijn veranderen
- Fasen innovatie/implementatie-proces
- Organisatie-kleurendenken bij innovaties
- Do’s en Don’ts bij veranderen/innoveren
- Briljante mislukkingen bij innoveren
- Publiek Privaat Partnership: samenwerking tussen gezondheidszorg/welzijn en technologiebedrijven
- E-Health innovaties
- Sociale innovatie en leiderschap (HRM)
- Ethiek en Recht
- Ethiek en Zorg
- Logistiek in gezondheidszorg en welzijn
- Facility management in gezondheidszorg en welzijn
- Kwaliteit van Zorg
- Sturen op meervoudige waardecreatie in gezondheidszorg en welzijn
- Sturen op vertrouwen in gezondheidszorg en welzijn
- Het ontwikkelen (volgens een stappenplan) van een businesscase bij innovaties in gezondheidszorg en welzijn
- Beter beslissen in zorg: de zorgverzekeraar
- Communicatie professionals
- Onderhandelen en samenwerken
Didactische uitgangspunten:
De didactische uitgangspunten binnen de minor zijn ontleend aan de principes van het onderwijskundig model High Impact Learning van Filip Dochy:
- We werken in een Professionele Leergemeenschap van studenten, docenten/onderzoekers, lectoren, professionals uit het werkveld
- We zijn nieuwsgierig naar elkaar en de resultaten die we bereiken
- We werken hard en coachen elkaar in ontwikkeling
- We delen kennis actief met elkaar
- We geven en vragen feedback
- We nemen professionele verantwoordelijkheid en spreken elkaar aan
- We werken aan projecten met impact, waarvan het probleem en oplossing van de vraag voor iedereen duidelijk is
- We vertrouwen (op) elkaar en elkaars inbreng vanuit talenten en professionele achtergrond
- We maken gebruik van verschillende bronnen en methodieken
- We blijven voortdurend in contact door een optimale mix van face2face-bijeenkomsten, online leeractiveiten en werplekleren.
De docenten zijn actief bij de projecten betrokken. Ze stellen (veelal open) vragen, brengen actief kennis in, sturen bij en delen hun netwerk (net als de andere leden van de PLG). Gedurende de gehele periode formuleren we gezamenlijke en individuele (leer-)doelen. Iedere week is er een moment van feedback en reflectie op het bereiken van de (leer-)doelen. We vinden het dan ook van groot belang dat de uiteindelijke beoordeling van de leerresultaten van studenten niet als een verrassing komt.