Referenties

Afgelopen week ben ik bezig geweest om een logistics service provider te vinden voor een kennis van mij. Iets waar ik, geschoold in inkoop en logistiek, in zou moeten slagen. Om een goed beeld te vormen van een organisatie vraag ik om referenties. Deze vraag is voor de gemiddelde organisatie niet vreemd. Hier hebben zij namelijk een heel mooi lijstje voor liggen met, natuurlijk, uitermate tevreden klanten die geen slecht woord over de organisatie  zullen reppen.

Ergens weet je dus dat de vraag om referenties een nagenoeg nutteloze vraag is. Op veel websites kom je ze ook tegen. Niets dan laaiend enthousiaste klanten. Nooit wordt er een fout gemaakt. Als je de referenties moet geloven gaat alles ‘on time, in full & no errors’, of sigma level 6. Dat geloof ik niet, het is mogelijk, echter hoogst onwaarschijnlijk.

Transparantie en eerlijkheid zijn belangrijk en zeker trending topic binnen de logistiek. Het is helemaal niet erg om te horen dat er ooit een keer een fout gemaakt is, als de fout maar goed opgelost is. Ik wil dus niet elke keer dezelfde lijst referenties, ik wil een willekeurige lijst. Misschien is dit wel leuk als een ERP add-on, een tool die willekeurig tien klanten selecteert die als referentie dienen. Of heeft u als organisatie uw klanten op een dusdanige manier behandeld dat u zich schaamt voor uw prestatie?