Logistiek in de snelle modesector ‘is als een mitrailleur’
de schrijver van onderstaande tekst ben ik niet. Dat is Roy van Dalm, en het betreft een verslag van een bijeenkomst in januari van dit jaar. Vandaag, 24 april 2012 is er op de HAN een bijeenkomst over hetzelfde thema.
de tekst van deze blog is te vinden op: http://www.arcci.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=290%3Alogistiek-in-de-snelle-modesector-is-als-een-mitrailleur&catid=9%3Avoorpagina&lang=nl
Het is lastig om een sector te bedenken waar de druk op de levering van goederen hoger is dan de modedetailhandel. Met name in de sector fast fashion, waar bedrijven als Zara excelleren met hun logistieke aanpak, zijn zevenentwintig collecties per jaar geen uitzondering. Hoe krijg je dat georganiseerd? En vooral: wat vraagt dat aan kennis en competenties van de supply chain manager die dit alles mag organiseren? Tijdens het ARCCI seminar van 17 januari stond logistiek in de mode centraal. Sprekers waren lector Stef Weijers en Henny Jordaan van het HAN lectoraat Logistiek en Allianties.
Het lectoraat Logistiek en Allianties deed kwalitatief onderzoek bij 21 supply chain managers van bekende modeketens in Nederland, van Tommy Hilfiger, G-Star en Adidas tot V&D, Scapino, Zeeman en C&A. De onderzochte bedrijven zijn gezamenlijk goed voor 80% van de sector. Het onderzoek richt zich op de gewenste kennis en competenties van de logisticus. Daarnaast geeft het een onthullende blik achter de schermen van de modesector in Nederland en de veranderende rol van de supply chain manager. Hij is tegenwoordig de steunpilaar die moet garanderen dat de juiste kleding op tijd op de juiste plek terecht komt.
Supply chain bepaalt succes
Rond 1980 zijn het nog de producenten die de toeleveringsketen domineren en bepalen. De detailhandel had daar geen invloed op. Halverwege de jaren negentig is dat gaan kantelen. De aandacht verschuift geleidelijk naar het andere eind van de supply chain, en inmiddels organiseren de retailers de keten helemaal zelf. Stef Weijers daarover: “De detailhandel maakt zijn kennis van de consument te gelde.”
In de detailhandel vraagt vooral de modesector om zeer snelle leveringen ‘van garen en stof tot de etalage’. “In de zeer competitieve modesector kan elke producent tegenwoordig een goed product leveren”, aldus Weijers. Je moet je dus op een andere manier profileren. Dat kan met een goed georganiseerde supply chain die snel inspeelt op de behoeften van de consument. Zara geldt hier als voorbeeld. Zij hebben binnen 15 dagen een nieuwe collectie van ontwerp in de winkels liggen. Elke Zara winkel registreert wekelijks het klantengedrag en laat studenten met grote regelmaat het straatbeeld fotograferen om nieuwe modetrends te spotten en die naar collecties te vertalen.
Een gemiddelde modezaak heeft 17 collecties per jaar, maar 50% van wat er in de winkels aan kleding hangt haalt zijn beoogde winstmarge niet. En volgens Weijers en Jordaan zijn die marges al aan de lage kant. “Op grote winstmakers als Zara en H&M na, heeft de gemiddelde modeketen een nettowinstmarge van 4 tot hooguit 6%. En het percentage retourzendingen van niet verkochte kleding is schrikbarend hoog.” Snel inspelen op veranderende smaken vereist de mogelijkheid om snel te reageren in onderdelen van de supply chain. Nu vallen lang niet alle modezaken in de sector fast fashion, maar het goed managen van de supply chain is voor elk bedrijf in de modesector van levensbelang.
Competenties
Het onderzoek naar de gewenste vaardigheden van de supply chain manager in de mode geeft opvallende uitkomsten. Communicatieve vaardigheden scoren bij de geïnterviewden uitermate hoog. De supply chain manager moet met alle afdelingen (inkoop, ontwerp, productie, distributie) in goed overleg staan. Naast bedrijfseconomische kennis, is kennis van ICT, warehousemanagement en de internationale handel van groot belang. Dat laatste komt omdat modeketens in toenemende mate internationaal inkopen en distribueren.
De ideale supply chain manager in de mode is het type van de gedreven spits met doorlopende scoringsdrang. In de woorden van Jordaan (die overigens nog steeds getuigen van de militaire herkomst van de logistiek): “Mode is chaos en met die chaos moet je om kunnen gaan. Je staat derhalve continu op scherp, omdat jouw vermogen om de keten beter te organiseren van levensbelang is voor het merk. De modesector is een mitrailleur die nooit ophoudt met schieten.”
De uitdaging voor het lectoraat Logistiek en Allianties is ervoor te zorgen dat de uitkomsten van het onderzoek hun weg vinden naar het logistiek onderwijs. Naast het aanscherpen van competenties van logistici zal daarbij ook het vraagstuk van duurzaamheid aan de orde komen, want de modesector verbruikt in rap tempo grondstoffen en hulpbronnen. Duidelijk is in ieder geval dat de logistieke kennis van de HAN van grote waarde is voor de modesector waarmee Arnhem zich bij uitstek profileert.
zie ook artikel “De onconventionele aanpak van kledingbedrijf Zara” van Stef Weijers op pagina 21-30 in HAN Business Publications nummer 1 (Juni 2009) Mode onderzoek 24 april 12