Jesse over onverwachte leerpunten tijdens de stage

Gastblogger Jesse Dukkerhof (4e-jaars LE-student) vertelt wat voor hem de belangrijkste leerpunten waren tijdens zijn stage.

Tijdens de opleiding Logistiek en Economie wordt er in het derde leerjaar een half jaar stagegelopen. Een logistiek student heeft één geluk, in bijna alle organisaties komt wel een stukje logistiek aan bod waardoor het aanbod aan de organisatiekant groot is. Voor dat je daadwerkelijk stage gaat lopen probeer je als student al een beetje de richting op te gaan wat voor jou het meest interessant is. In dit blog neem ik (Jesse Dukkerhof) jullie mee in het verhaal hoe ik mijn stageplek heb verkregen, wat mijn opdracht was en niet geheel onbelangrijk wat ik er zelf van heb geleerd.

 

Het werven van een organisatie.

De eerste twee jaar van de opleiding Logistiek en Economie zijn puur theoretisch. Het doel van de 3e jaar stage is dan ook om met de opgedane kennis van de eerste twee jaar een logistiek onderzoek uit te voeren bij een organisatie. De makkelijkste manier voor studenten om een stageplek te vinden is door je eigen netwerk te gebruiken. Tijdens de praktijkopdrachten van de eerste twee jaar heb ik gebruik gemaakt van mijn netwerk om organisaties te vinden. Door dit ook te doen in de zoektocht naar een stageplek kwam ik via een teamgenoot van het voetbal terecht bij de Varova Fashion Group. De Varova Fashion Group bestaat uit meerdere kleding retailers waaronder Open32, Men at Work en Sissy Boy. Het distributiecentrum van de Varova Fashion Group is gelegen in Arnhem.

 

De onderzoeksopdracht.

Mijn onderzoeksopdracht bestond uit het optimaliseren van opslag van de niet-handelsgoederen. De niet-handelsgoederen voor kledingzaken bestaan voor namelijk uit meubilair, kledinghangers en verbruiksartikelen zoals plastic draagtassen. De niet-handelsgoederen stonden op verschillende plekken in het distributiecentrum opgeslagen. Het uiteindelijke doel was het herinrichting van de VM-afdeling die gaat over de aankleding van de winkels en het deels georganiseerd herinrichten van de bulkafdeling. Hierdoor moest uiteindelijk het picken van de niet-handelsgoederen efficiënter verlopen en er moest meer ruimte gecreëerd worden voor de handelsgoederen oftewel de kleding.

Het onderzoek bestond uit drie verschillende fasen: de theorie, de empirie en de aanbevelingen. Tijdens het theoretische onderdeel ga je als student kijken welke modellen van toepassing zijn op jouw onderzoeksopdracht. Belangrijk hierbij is om erachter te komen wat de verschillende oorzaken van de probleemstelling zijn. Ik heb samengewerkt met iemand van het hoofdkantoor om een definitieve nieuwe indeling te maken voor de desbetreffende afdelingen.

Het leukste onderdeel van mijn stage was dat ik mijn aanbevelingen tijdens mijn stageperiode al mocht implementeren. Zo zie je dat je als 3e jaar student daadwerkelijk bijdraagt aan het optimaliseren van logistieke processen. Ik kreeg veel vrijheid en werd in het begin van de opdracht een beetje in het diepe gegooid, achteraf gezien ben ik juist blij dat ik die vrijheid kreeg waardoor je het onderzoek meer naar je eigen hand kon zetten.

 

Belangrijkste leerpunten.

Ik heb de eerste vier weken bijna volledig meegewerkt op alle afdelingen in het distributiecentrum. Dit kan ik iedereen aanraden omdat je zo de organisatie echt leert kennen. Wanneer ik de aanbevelingen moest implementeren mocht ik leidinggeven aan ongeveer drie medewerkers. Ik moet toegeven dat dit als stagiair zijnde best spannend was in het begin. Door mee te lopen en goed overweg te kunnen met de medewerkers staan ze echt open voor verbeteringen en helpen ze je graag mee. Dit is wel één van mijn belangrijkste leermomenten geweest tijdens mijn stage. Ik heb uiteindelijk een super leuke en interessante stage gehad die ik ook nog eens goed heb afgesloten. Door het succesvol afsluiten van de onderzoeksopdracht kijk ik nu uit om in september te gaan afstuderen bij DSV te ‘s-Heerenberg.