Een LE-student aan het woord over zijn stage
In het derde jaar van de HAN-studie Logistiek & Economie lopen de studenten een half jaar stage. Tijdens die stage voeren de studenten een onderzoek uit bij een logistieke organisatie. In onderstaand bericht vertelt gastblogger Roy van de Zand (inmiddels 4e-jaars LE-student) over zijn stage.
Mijn stage
Voor studenten die stage gaan lopen zijn de mogelijkheden bij bedrijven eindeloos, maar laten we eerlijk zijn, als student wil je toch ook een opdracht die je leuk vindt, bij je past, waarmee je jezelf ontwikkeld en nog een steentje kan bijdragen bij het leerbedrijf? Precies, dat is wat ik ook heb gedaan bij H. van der Berg te Duiven! Dit transportbedrijf heeft al meer dan 100 jaar ervaring voor alles wat met transport te maken heeft. In deze blogpost zal ik (Roy van de Zand) vertellen wat voor onderzoek ik heb uitgevoerd.
Het onderzoek
Bij het bedrijf was er een transportmanagementsysteem (TMS) aangeschaft voor afdeling Transport en Planning maar hier werd nog niet mee gewerkt. In een TMS Systeem kan de (route)planning, administratie, facturatie en communicatie (met klanten en chauffeurs) worden gedaan. Aan de hand van dit vraagstuk is er een onderzoek gedaan naar het onderbrengen van de ritplanning in het TMS. Het doel hiervan was om inzicht en advies uit te brengen met betrekking tot waarom en hoe hiermee gewerkt moet worden.
Zelfstudie
Om een advies te kunnen uitbrengen met betrekking tot een TMS is er natuurlijk de enige kennis nodig van het systeem waarmee er gewerkt gaat worden. Tijdens mijn stage heb ik een cursusboek gekregen en ben hiermee aan de slag gegaan om de basis van het systeem onder de knie te krijgen. Ik heb hierbij meerdere malen contact gehad met de ontwikkelaar van de software.
Op bezoek bij de ontwikkelaar…
Nadat ik het systeem enigszins eigen gemaakt had, ben ik op uitnodiging van de ontwikkelaar een kijkje gaan nemen bij dit bedrijf in Eindhoven. Hier heb ik een interview gehouden met de systeemadviseur van het TMS systeem met wie ik al meerdere contact had (TANS). Voordat ik naar TANS in Eindhoven ging heb ik een vragenlijst opgesteld die mij moest helpen bij de beantwoording van de subvragen voor het onderzoek.
Het is voor een onderzoek belangrijk dat je betrouwbare antwoorden hebt. In dit gevalk was er geen betere persoon die mijn vragen kon beantwoorden. Van dit interview heb ik een opname moegen maken om het op een later tijdstip nog eens terug te luisteren. Dit is erg handig voor het maken van je verslag!
Ook heb ik vele succesverhalen ontvangen in de vorm van een soort flyer. Hierop is te lezen hoe het systeem succesvol heeft bijgedragen aan de verschillende organisaties die dit systeem hebben geïmplementeerd en hier werkzaam mee zijn.
Op bezoek bij een bedrijf dat succesvol met de software werkt…
Tijdens mijn onderzoek heb ik ook de mogelijkheid gekregen om op bezoek te gaan bij een bedrijf dat het TMS systeem succesvol heeft geïmplementeerd en hier al een aantal jaren mee werkt. Samen met mijn stagebegeleider hebben we hier de mogelijkheden gezien die dit systeem kan bieden voor H. van der Berg. Het bleek dat de mogelijkheden van dit systeem erg goed toepasbaar waren maar dat hier wel een aantal jaar overheen kan gaan voordat het succesvol geïmplementeerd is. Het kost namelijk veel tijd om het volledige TMS systeem werkbaar te maken van A tot Z.
Een handleiding
Om huidige en eventuele nieuwe medewerkers van H. van der Berg te ondersteunen met het systeem heb ik een beknopte handleiding geschreven hoe de beginstappen gezet kunnen worden om de ritplanning in het systeem onder te brengen. Hierin staat exact beschreven hoe een rit gepland dient te worden en hoe de ritplanning voor een chauffeur uiteindelijk uit de printer komt.
Een baan!
Het mooie van mijn onderzoek is geweest is dat H. van der Berg dit TMS systeem ook daadwerkelijk is gaan gebruiken en ik in contact ben geweest met allerlei verschillende partijen binnen en buiten de organisatie. Dit laat dus zien dat je bij een onderzoek alle kanten op kunt en vaak de vrijheid krijgt om je onderzoek naar eigen wens in te richten.
Uiteindelijk heb ik hier een leuke (bij)baan aangeboden gekregen, ben ik hier momenteel werkzaam en kan ik hier verder werken aan mijn logistieke ontwikkeling. Tevens levert het een leuk zakcentje op J