Shelf Ready Packaging…
Supermarkten zijn handig. Ik kom er regelmatig, zelfs vaker dan ik zou willen. Jij zal ook regelmatig een supermarkt bezoeken, jouw docenten ook en de directeur van de HAN is waarschijnlijk ook wel eens in een supermarkt te vinden.
Als we het over supermarkten hebben dan zijn er, mijns inziens, twee soorten te onderscheiden. Enerzijds de Aldi of Lidl, anderzijds een Albert Heijn, Jumbo of Super. In mijn optiek is het het verschil tussen wel of geen kokosmelk/Parmezaanse kaas en vijf of acht euro voor een krat bier.
Vrij recentelijk heeft de Albert Heijn besloten om over te stappen op Shelf Ready Packaging (SRP). Ofwel omdozen die direct in een schap geplaatst kunnen worden. Eind dit jaar moeten wij dit al zien. Middels deze dozen is er, volgens Albert Heijn, een hogere productiviteit te behalen. Middels deze hogere productiviteit krijgen wij als consument misschien wel lagere prijzen, of misschien wordt het geen 2% maar 1,75%. Of misschien meer dividend voor de aandeelhouders.
Maar wil de consument dit wel. De kans dat wij minder af hoeven te rekenen is volgens mij vrij klein. Wat mij veel fijner lijkt is als de Albert Heijn zich eens op een ander logistiek aspect van de bedrijfsvoering richt. De tijd die ik als consument in de rij sta. Hoe kan het dat de gemiddelde Aldi-cassière tien keer sneller is dan het Albert Heijnse equivalent. En waar zijn, in hemelsnaam, de bordjes ‘drie in de rij kassa erbij’ gebleven?
De logistieke organisatie heeft één doel. één doel? ja, één doel, vergeet dat niet. Dat doel is klanttevredenheid! De Aldi bereikt dit middels scherpe prijzen. De Albert Heijn middels assortiment en service. Het gekke is dat ik het streven naar klanttevredenheid bij de Aldi blijf zien, bij de Albert Heijn zie ik dit steeds minder. SRP is leuk, voor de AH, maar wat heb ik er als klant aan?