Logistieke Algemene Voorwaarden?/

Persbericht: 20 september 2012

Zijn uw logistieke algemene voorwaarden wel van toepassing?
Het komt helaas met regelmaat voor dat bedrijven in de logistieke sector hun algemene voorwaarden niet goed van toepassing verklaren bij het aannemen van opdrachten. Door het niet (goed) van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden lopen deze bedrijven vervelende financiële en juridische risico’s, zoals het mogelijk wegvallen van de limitering van de aansprakelijkheid van expediteurs en problemen bij de dekking van de verzekering.
Logistieke bedrijven stellen ook vaak vragen aan hun brancheverenigingen en juridische adviseurs over het van toepassing verklaren van algemene voorwaarden, zoals:
• is verwijzen naar algemene voorwaarden in e-mails voldoende om de voorwaarden van toepassing te laten zijn?
• moet ik de algemene voorwaarden altijd op schrift aan de klant toesturen?
• kunnen de voorwaarden in een e-mail meegestuurd worden middels een PDF-bestand?
• hoe kan ik bij e-booking de algemene voorwaarden goed van toepassing verklaren?

Een tool voor het van toepassing verklaren van algemene voorwaarden
Om bovenstaande vragen goed te kunnen beantwoorden en de financiële en juridische risico’s voor logistieke bedrijven te vermijden is het van belang de medewerkers van deze bedrijven goed te informeren over hoe zij de algemene voorwaarden correct van toepassing kunnen verklaren. Daarom heeft het Lectoraat Logistiek en Allianties van Stef Weijers aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) hoofddocent en onderzoeker Mr. Sonja van Hall en HBO-Rechten studente Maike Goosmann de opdracht gegeven hier onderzoek naar te doen. Doel van het onderzoek is om een tool te ontwikkelen zodat de voorwaarden correct van toepassing worden verklaard bij elke wijze waarop logistieke bedrijven opdrachten aanvaarden. Voordat de tool ontwikkeld kan worden zal er onderzoek gedaan worden naar:
1. de (nieuwe) wettelijke regels over algemene voorwaarden die per 1-1-2012 gelden,
2. de verschillende wijzen waarop de logistieke bedrijven zaken doen en
3. hoe de bedrijven graag geïnformeerd zouden willen worden over dit niet gemakkelijke en juridische onderwerp.
Het onderzoek zal zich toespitsen op bedrijven actief in de opslag, expeditie en wegvervoer en wordt in samenwerking met TLN en de FENEX uitgevoerd.

Uw medewerking bij het onderzoek & enquête
Om de informatie goed op uw bedrijfsprocessen af te stemmen, vragen wij u mee te werken aan dit onderzoek. De enquête die uit 13 vragen bestaat, kunt u via de volgende link invullen: http://www.thesistools.com/web/?id=290006 . Leden van de branchevereniging TLN en FENEX krijgen via hun verenigingen nog een uitnodiging om aan deze enquête mee te werken.

Resultaten
De resultaten van het onderzoek en de enquête zullen als volgt bekend worden gemaakt:
• tijdens de Post HBO cursus Internationaal Transportrecht die eind oktober 2012 weer bij de HAN van start gaat;
• in het eerste kwartaal van 2013 zullen de officiële resultaten van het onderzoek en enquête in de media en in de branchebladen worden gepubliceerd;
• de tool voor sales medewerkers wordt in samenwerking met TLN en de FENEX ontwikkeld en zal in de loop van 2013 aan de bedrijven worden aangeboden.

Vragen over dit onderwerp, het onderzoek en/of de enquête kunt u mailen naar Sonja.vanHall@han.nl o.v.v. algemene voorwaarden.