Studiedag Logistiek en Economie
Verslag van een studiedag Logistiek en Economie in ’s-Hertogenbosch, 12 april 2016

LE-docenten op de WMS-dag. Zoek de verschillen!
De WMS-dag in 1931 gaf een indrukwekkende reeks hoogstandjes te zien van hoe er in 2016 in de Benelux getransporteerd en opgeslagen wordt, gebruikmakend van de nieuwste technologische mogelijkheden uit de online omgeving van bedrijven.
1931 is de nieuwe naam voor de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. WMS staat voor Warehouse Management Systeem, ondersteunende hard- en software voor magazijnen, logistiek dienstverleners, overslagbedrijven zoals havens, distributiecentra, enzovoorts.
Vanuit de HAN Logistiek en Economie gaven drie docenten acte de présence, Tom Langerak, Ad van Kooten en Karel Dekker. Voor de laatste betekende dat een thuiswedstrijd in de stad van Jeroen Bosch, Tom was uit Overijssel komen rijden en Ad was met de sprinter uit Gelderland ruim op tijd binnen. Transport en logistiek stroomt door hun aderen.
Croissantjes, muffins, koekjes, allerlei koffievarianten, fruithapjes, alles was keurig netjes logistiek verantwoord georganiseerd door Heres Stad, de hoofdredacteur van het (online) vakblad “Logistiek”. Ook de cappuccino uit Manhattan (?) in 1931 smaakte ook bijzonder goed al kwam die uit een koffiekarretje uit die tijd. Heres Stad was met name geholpen door zes topspelers uit het WMS bedrijfsleven, te weten IBS, A-SIS, centric, ConsafeLogistics, ManhattanAssociates en ZEBRA. Deze bedrijven zetten “wereldwijd” de toon in 2016 doordat ze de modernste hulpmiddelen inzetten in het organiseren van warehouse-processen. Op de site www.wmsdag.nl kun je het programma nalezen en merken hoe zes premium partners , acht partners en tien sponsors elkaar hebben weten te vinden in ’s-Hertogenbosch. Het team dat de jaarlijkse terugkerende WMS-dag organiseert is bereikbaar via het Email adres <vakinformatie@email.vakmedianet.nl> . Presentaties zijn te vinden via http://www.wmsdag.nl/presentaties. Op de site van logistiek staat een terugblik: “Vraag neemt toe naar een ander type ….” zie http://www.logistiek.nl/warehousing/nieuws/2016/4/vraag-groeit-naar-andere-type-wms-101143679
De onderzoeksvraag die Karel zich stelde was of er nog andere consequenties zijn dan het verbeteren van de efficiëntie door WMS te implementeren en steeds verder te ontwikkelen. Over de menselijke factor in magazijnen vol dozen, trucks, stellingen, transportbanden had professor Dhondt interessante verhalen te vertellen. In de meeste bedrijven wordt WMS ingevoerd in een top-down organisatie waarbij de betrokkenheid van de werkvloer beperkt is tot de broodnodige bijscholing. Smartglasses en Google glasses zijn al weer uit en worden vervangen door andere displaytechnieken zoals aan de pet of cap. Het continu en fulltime online tracken en tracen van magazijnmedewerkers gebeurt ook al in diverse bedrijven en hun privacy wordt daarmee wederom een agendapunt in de arbeidsrelaties. Er gaan al geruchten over bedrijven die chips implanteren in de onderarm van hun medewerkers om diezelfde reden. Duidelijk is dat het rendement van investeringen die de productiviteit bevorderen een grotere rol speelt dan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers die lichamelijke beperkingen hebben, minder productief zijn of grijs worden. De tweede vraag van Karel betrof de status quo van het thuisbezorgen van levensmiddelen in Nederland, zijn werkterrein van 20 jaar geleden. Het filmpje van twee PICNIIC chauffeurs die naast elkaar zittend in een heel bijzonder elektrisch bezorgwagentje Queen meezingend boodschappen aan het thuisbezorgen zijn in de regio Amersfoort was aanstekelijk. Sommige bezoekers van de WMS dag wilden al solliciteren om bij die organisatie aan de slag te gaan, anderen hoopten op een spoedig uitrollen van deze formule over heel Nederland. De organisatie en het WMS systeem zien er geweldig uit. Karel denkt dat dat vooral door de aansluiting komt bij de hedendaagse cultuur van smartphones en apps. De gebruikers van het eerste uur ontwikkelen dagelijks mee om het steeds beter en klantvriendelijk te maken. Geen technology push dus maar customer pull. Dat gebeurt ook in het warehouse met orderpickers die hun eigen besturingssysteem mee ontwikkelen zodanig dat het lekker doorwerken nergens door belemmerd wordt. De rol van de mens komt daarmee weer duidelijk naar voren maar nu ondersteund door de modernste en hip-coole tricks.
Karel “Charlie” Dekker met dank aan Tom Langerak en Ad van Kooten.