Zürich conferentie ‘Tell me a story, show me the World!’

Docenten drama van de lerarenopleidingen doen verslag van hun bezoek aan de Zürich University of Teacher Education op 13 en 14 September. 

Met drie dramadocenten vertrokken we op donderdag 12 september vol nieuwsgierigheid naar Zürich. In ons tweede jaars programma Drama is storytelling een belangrijk onderdeel, we hoopten op nieuwe inspiratie en een hoog leerrendement. De conferentie was met Zwitserse precisie georganiseerd. Alles liep op rolletjes, precies volgens de Zwitserse klok. Zürich bleek een mooie stad.

Er was een veelheid aan paper presentations, maar ook een keur aan workshops. De focus lag vooral op jeugdliteratuur en (vreemde) taalverwerving. Het belang van leerlingen blijvend te stimuleren om te lezen kwam naar voren. Lezen is in dit digitale tijdperk niet meer zo hip, toch wijzen alle onderzoeken op het grote belang van taalverwerving, kennisverwerving en sociaal emotionele ontwikkeling door middel van het lezen en vertellen van verhalen, voor zowel het jonge kind als de adolescent.

Engels blijkt in Zwitserland al vroeg, vanaf groep 3, gegeven te worden door vakdocenten. Deze vakdocenten Engels wisselden op deze conferentie veel informatie uit over tweede taal onderwijs bij jonge kinderen. Nederland kent deze voorzieningen helemaal niet. De teneur in de andere presentaties lag ook deels op het zoeken naar nieuwe, mogelijk digitale wegen om de jongeren weer aan het lezen te krijgen.

Wij hebben een aantal praktische workshops bezocht. Sommigen waren heel erg toegespitst op jeugdliteratuur en taalverwerving. Een van de workshops gebruikte allerlei schilderijen om leerlingen heel specifiek zelf verhalen te laten vertellen, en tegelijkertijd specifieke onderdelen van de taalvaardigheid te oefenen.

Foto’s van graffiti werden als inspiratiebron aangeboden om verhalen te ontwikkelen. Richard Martin, een professioneel verhalenverteller had de op de eerste dag afgesloten met een uur lang fantastisch verhalen vertellen. In zijn workshop gaf ons niet alleen theorie over verteltechnieken, maar liet ons als deelnemers er ook mee oefenen. Een leerzame workshop, met vooral bruikbare tips voor onze eigen dramalessen.

We hebben veel gezien, gehoord en gedaan. Over het algemeen was het voor ons een leuke opfrisser, maar heel vernieuwend was het niet. Wel is het goed dat deze tijd, waar het principe lezen, voorlezen en verhalen vertellen ondergesneeuwd dreigt te worden, opnieuw aandacht krijgt, afgestoft wordt en er eerste stappen naar vernieuwing worden gezet. Met deels nieuwe inspiratie en bevestiging van wat we al deden gingen we weer huiswaarts.

Bovendien is er in Zürich een Tibetaans eethuis. Deze oase van rust, heerlijk eten en vriendelijke mensen, vormde een heerlijke afwisseling met het volle programma op de Pedagogische Hochschule in Zürich.

Veroniek Simons, Saskia Harland en Jet de Jong