Workshop Marrakech
Lieke, 3e jaars studente Pabo Arnhem
De afgelopen maanden zijn we in groepjes van 2 of 3 studenten en 2 docenten bezig geweest om workshops voor te bereiden die wij in Marokko gaan geven. Mijn groepje heeft het onderwerp: What’s wrong with grammar? toegewezen gekregen. We hebben meerdere bijeenkomsten gehad en we hebben flink gebrainstormd over de onderwerpen en activiteiten die wij aan bod wilden laten komen tijdens deze workshop. De workshop moet ongeveer 50 minuten tot 1 uur duren. Ook is het de bedoeling dat de workshops activerend zijn en interactief.
Het onderwerp
Het onderwerp dat wij hebben gekozen als groep om uit te werken en te presenteren in deze workshop is Total Physical Response (TPR). Dit is een methode/techniek om kinderen op een leuke aantrekkelijke manier in aanraking te laten komen met een andere taal. In ons geval gaat het om de Engelse taal. TPR kan al vanaf groep 1/2 worden ingezet om kinderen een andere taal aan te leren. Het gaat er bij TPR om dat kinderen door middel van hun lichaam te gebruiken en in te zetten nieuwe woorden leren. De kinderen krijgen simpele opdrachten die zij met hun lichaam uitvoeren zonder dat zij de vreemde taal zelf moeten produceren. De nadruk ligt minder op het aanleren van de grammatica, wel kan er tijdens de activiteiten actief gecorrigeerd worden door de leerkracht.

Inhoud van de workshop
Dit is even in het kort waar het onderwerp in onze workshop over gaat. We hebben de workshop opgedeeld in drie gedeelten. In het eerste gedeelte gaan de twee docenten in op de theorie van TPR. Vervolgens ga ik met een medestudent in op het inzetten van TPR in het basisonderwijs. Daarbij gaan wij interactieve activiteiten doen met de deelnemers van de workshop. Wij gaan een Picture Dictation activiteit doen waarbij de kinderen tegelijkertijd met de leerkracht een gezicht gaan tekenen en daarbij horen zij de leerkracht de Engelse woorden uitspreken, zoals nose, eyes and mouth. Vervolgens kan er een aanwijsspel gedaan worden waarbij de leerkracht een woord zegt en de kinderen op de afbeelding het juiste deel van het gezicht aanwijzen. Ook gaan wij een Simon Says activiteit doen. Waarbij de leerkracht opdrachten geeft, zoals: “Touch your nose”, “Stand up”. De leerkracht doet de handelingen mee, maar de kinderen mogen de handelingen alleen verrichten wanneer de leerkracht: “Simon says” ervoor zegt. De deelnemers van de workshop maken hierdoor kennis met een aantal activiteiten die ook binnen het aanleren van andere talen kan worden ingezet.
Tijdens het laatste deel van de workshop worden er activiteiten aangeboden die binnen het voortgezet onderwijs ingezet kunnen worden.
We hopen dat deze workshop gaat aanspreken bij de deelnemers en dat zij iets nieuws te horen krijgen en dit gaan meenemen in het aanleren van een taal bij hun leerlingen.
Wij hebben afgelopen week de laatste voorbereidingen afgerond en ik hoop dat dit resulteerd in een leuke interactieve workshop!