Workshop in Mugla (1)
Laura Creemers, tweedejaars lerarenopleiding wiskunde
Vandaag hadden wij een volle workshopdag. Om 8:45 moesten wij al in de bus zitten. De vorige dag hadden wij een uitgebreide inwijding in de collegezaal. Deze ochtend echter werden wij vluchtig een lokaal in geroepen. Jantien, de organisator, gaf aan dat zij tevreden was over de opkomst en inzet van de studenten gisteren. Het streven was om dit vandaag weer te doen. Wij waren vandaag aan de beurt. Er stonden vier workshops op het programma vandaag. Van deze workshops liepen er steeds twee parallel aan elkaar. Jantien nodigde de sprekers uit om kort toe te lichten waar hun workshop over ging. Dit was meer bedoeld om mensen te lokken dan om informatie te verstrekken. De helft van de workshops was in het Turks, daarom bood een de Turkse docenten aan om te tolken. Omdat we veel moesten wachten, raakten mensen afgeleid en verveeld.
Tijdens ons praatje om de workshop te verkopen, vertelde Frederik kort dat we actief aan de slag gingen met een rekenles op basisschoolniveau. Hierbij poogden wij om sociaal constructivisme toe te passen. “Hoe gingen wij dit doen?”, vroeg hij. Door middel van het koken van een traditionele Nederlandse maaltijd. Hierna begaven de mensen zich langzaam naar de workshops waar hun voorkeur naar uit ging. De opkomst voor onze workshop was groter dan wij hadden verwacht: er zaten meer dan 15 studenten klaar om kennis te absorberen en geamuseerd te worden! Van tevoren hadden wij de tafels al zo neergezet dat er geen groepjes meer gevormd hoefden te worden. In het midden van de ruimte hadden wij vol in het zicht een ‘eiland’ gecreëerd waar verscheidene ingrediënten zichtbaar waren. Dit hadden wij bewust gedaan als aandachtstrekker en veel bekijks had het zeker. Toen we mochten beginnen, was het enthousiasme ten top! Van te voren kwam een docent van de universiteit binnengelopen. Zij vroeg of wij een kookplaat tot onze beschikking hadden om de gerechten ook echt te koken. Nee, die hadden wij niet. Sterker nog, we hadden helemaal niet gedacht aan een mogelijkheid om te kunnen koken. Maar daar kwam de docent dan toch aan, met een kookplaat en een ketel om te koken. De winnaar van de workshop kreeg dus de mogelijkheid om te k0ken met ons!