Wiskunde op Curaçao
Lara Willemsen, derdejaarsstudente lerarenopleiding wiskunde
Bon Bini lezers van mijn blog,
De afgelopen 4,5 maand heb ik op Curaçao doorgebracht voor mijn minor. Ik heb daar wiskunde gegeven aan de tweede klas vmbo. Voorafgaand aan deze stage wist ik nog niet zo goed wat ik er van kon verwachten. Het enige wat ik wist was dat de lessen in het Nederlands werden gegeven en dat ze gebruik maakten van dezelfde methodes. Op mijn eerste stagedag vertrok ik thuis met het idee dat ik de eerste dagen alleen mijn begeleidster zou ontmoet en zou gaan observeren. Nou niets was minder waar. Mijn eerste stage dag gaf ik meteen al les, ik werd dus gelijk in het diepe gegooid. Dit was eng, maar heel leerzaam.
De eerste paar weken moest ik wel erg wennen aan de mentaliteit op de scholen op Curaçao. Het onderwijs is een stuk autoritairder dan in Nederland. Er zit een grote afstand tussen de docenten en de leerlingen. Terwijl we in Nederland juist heel erg gericht zijn op het opbouwen van een relatie met de leerlingen, wordt dit op curaçao veel minder gedaan. Dit vond ik in het begin wel jammer omdat ik dit juist een leuk onderdeel vind aan het lesgeven. Na een paar weken raakte ik hier gelukkig wel aan gewend. Ook het feit dat ik leerlingen er veel makkelijker uit moest sturen wende op een gegeven moment. Op Curaçao is het normaal dat je een leerling er al uitstuurt als ze twee keer door de les gepraat hebben, terwijl we in Nederland toch meer blijven waarschuwen en het gesprek aangaan.
Wanneer ik het wiskundeniveau van de leerlingen in Nederland vergelijk met dat van de leerlingen op Curaçao, krijg ik de indruk dat het in Nederland iets hoger ligt. Dit komt niet doordat de leerlingen op Curaçao minder slim zijn of omdat de docenten minder goed zijn. Dit komt simpelweg door de taalbarrière. Nederlands is de tweede taal voor het grootste deel van de leerlingen, ze spreken het dus zeker niet vloeiend. Doordat ze bepaalde woorden uit het boek niet kennen, lopen ze tegen onnodige obstakels aan. Wanneer ik het woord toelicht komen ze er meestal wel uit. Dit kost alleen extra tijd waardoor de leerlingen minder met de wiskunde zelf bezig kunnen zijn. Dit vind ik jammer omdat ik merk dat de kennis er wel is, maar gewoon niet altijd aankomt in het Nederlands. Toch zou ik niet willen zeggen dat ze hier van moeten afstappen. Bijna alle leerlingen die uiteindelijk gaan studeren vertrekken naar Nederland of Amerika. Het is daarom erg belangrijk dat ze de taal goed beheersen.
Nu ik weer terug ben ik Nederland ben ik erg blij dat ik voor deze minor gekozen heb. Ik heb ontzettend veel geleerd. Niet alleen op het gebied van lesgeven maar ook daarbuiten. Ik heb een heel andere cultuur leren kennen en heb voor het eerst echt op mijzelf gewoond.
Ik hoop dat jullie mijn blog leuk en leerzaam vonden!
Hallo Lara,
wiskunde is een taal op zichzelf: overal ter wereld kan je communiceren met ‘lotgenoten’. Leuk om dat op Curaçao uit te proberen. Leuke blog en bedankt voor al je andere blogs!
Tot volgende week,
Kees-Jan