Werkzaamheden in Zuid-Afrika
Teun Lucassen, derdejaarsstudent Lerarenopleiding Biologie
Wanneer de klok zeven slaat staat deze fanatiekeling naast zijn bed om daarna rustig een bammetje te smeren en vervolgens richting Groenberg Secondary School te cruisen. Eenmaal aangekomen installeer ik mij met twee andere studenten op ons vaste stekkie in de docentenkamer, dat overigens is te herkennen aan een door laptoppen en ellenbogen afgesleten tafellaken. Hier werk ik aan PowerPointpresentaties voor graad 8 (middelbare schooljaar 1).
Ik heb door te observeren opgemerkt dat de lessen op het Groenberg erg klassiek verlopen: de docent doceert en de leerling luistert. Er is weinig interactie en er wordt nagenoeg geen gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen. Aan deze docent in spe de schone taak om hier verandering in te brengen.
Afgelopen week heeft het Zuid-Afrikaanse ministerie van onderwijs het Groenberg een hart onder de riem gestoken door 23 laptops, 23 projectors en 23 whiteboards te schenken. Dit zat er volgens vele docenten al aan te komen maar eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat deze dag daadwerkelijk zou aanbreken. Toch heb ik deze docenten op hun blauwe ogen geloofd en ben ik in het begin van onze stage al begonnen met het digitaliseren van “die natuurwetenskappe’’. Die Natuurwetenschappen omvatten de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde en sterrenkunde.
Door middel van onze PowerPointpresentaties verbreden wij het curriculum. Wij voegen aandachtrichters, visualisaties, animaties, filmpjes, leuke weetjes en nieuwe didactiek samengepakt in gelikte presentaties toe aan het huidige Zuid-Afrikaanse onderwijs. Door leerlinggerichte vragen en vernieuwende opdrachten in onze presentaties te verwerken worden lessen interactiever waardoor leerzamer.
Ik ben bezig met het digitaliseren van het materiaal van een geheel schooljaar (graad 8). Ondertussen ben ik bij slide 276 en heb ik zo’n driekwart van het boek doorgewerkt. Ik merk dat ik plezier heb in het maken van deze presentaties en dat ik hierin iets wat perfectionistisch aan het worden ben. Daarbij is het zeer vermakelijk om alles in het Zuid-Afrikaanse taaltje te schrijven. Aan het einde van mijn stage ga ik ’n poging wagen om via het Educational Department van de provincie mijn PowerPointpresentaties over meerdere scholen te verspreiden. Ik hoop dat men hier wat in ziet.
Zo nu en dan kan ik door het geven van wat lessen zien hoe ons werk aanslaat bij de Groenbergse leerlingen. Tot nu toe hangen ze aan m’n lippen en zijn ze bijzonder geïnteresseerd. Inmiddels ben ik gewend om voor een 50-koppen-tellende klas te staan en verlopen de lessen goed. Drie dagen per week sta ik vroom, vol ijver en toewijding op het gele gras om het schoolvoetbalteam te leren dat voetbal niet draait om pingelen en het evenaren van de trucendoos van Balloteli. Tijdens de voorgaande maanden hebben wij hen de fijne kneepjes van de Hollandse School bijgebracht en spelen zij over als FC Barcelona.