Welke vraag heb jij aan de lerarenopleiding scheikunde?
_______________________________________________________________
‘Flitsende verbindingen’
Hoe kijkt een leerling tegen chemie aan als hij beweert dat roest door ijzer heen vreet? Of dat water een mengsel van zuurstof en waterstof is? Of dat een koperen dak een groene kleur heeft? In de opleiding scheikunde leer je zulke denkbeelden bij leerlingen te herkennen en daarop aan te sluiten. Zodat je leerlingen stap voor stap begeleidt bij het ontwikkelen van modern-wetenschappelijke denkbeelden. En tegelijkertijd vind je het een uitdaging om jouw kennis en enthousiasme over het vak over te dragen op jongeren.
Wellicht is dan de lerarenopleiding scheikunde iets voor jou! Vind jij dat ook en speel jij met de gedachte om leraar scheikunde te worden? Dan heb je vast veel vragen over de opleiding of over het beroep. Stel ze ons!
Open Dag
We verzamelen alle vragen en geven ze door aan de docenten van de opleiding. Zo kunnen zij zich optimaal voorbereiden op de Open Dagen. Tijdens de Open Dag beantwoorden de docenten en studenten de vragen in het vaklokaal.
Welke vraag heb jij aan de lerarenopleiding scheikunde?
Klik op reageer en stel je vraag.
_______________________________________________________________
L.S.
Mijn zoon is een vwo’er die met een gemiddelde van 80 vwo gaat halen met o.a. wiskunde b, natuurkunde, scheikunde.
Hij geeft nu al bijles aan leerlingen van vrijwel alle klassen.
Is er voor een vwo’er een versneld programma (net als bij de faculteit economie) om dan dus 2 bevoegdheden te halen in 4 jaar en daarna bij de RU verder te gaan voor de 1ste graad.
Ik reageer omdat Tim eigenlijk helemaal niet stil heeft gestaan bij een HBO-opleiding
Met vriendelijke groet,
John van Laake
Docent Economische vakken
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Dag John,
Binnen de lerarenopleiding scheikunde kennen we niet een versnelde opleiding voor vwo-ers. Wat wel mogelijk is, is om een dubbele bevoegdheid natuur– en scheikunde te halen binnen 5 jaar. Zijn 1e graads bevoegdheid (masteropleiding) kan hij dan behalen aan de Fontys-opleidingen of aan de HU.
beste,
Ik zelf studeer op dit moment voor Chemisch fysisch analist mbo niveau 4 aan het rijnijssel college. Op dit moment ben ik met mijn eindstage bezig en zit ik te denken om volgend jaar de leraren opleiding Scheikunde te gaan doen.
Echter gaat mijn vraag over de theorie die je gaat leren voor scheikunde en natuurkunde. Omdat ik al een gespecialiseerde opleiding heb in het scheikunde en ook veel theorie van natuurkunde heb gehad. Vraag ik mij of of ik veel meer verdieping in het sckijkundige en natuurkundige gedeelte zal krijgen of dat ik het meeste al ken, want ik verwacht niet dat jullie even diep zullen gaan zoals ze op het HLO doen, maar gaan jullie wel iets dieper?
Ook zag ik op de site van de HAN dat ongeveer 50% afvalt na het eerste jaar. komt dit doordat mensen de opleiding niet leuk vinden of vooral omdat het een moeilijke opleiding is?
met vriendelijke groet,
Stefan Blankestein
Dag Stefan,
De vakken scheikunde en natuurkunde worden verdiept t.o.v. het mlo en er wordt de nodige aandacht besteed aan wiskunde (wiskunde B Havo).
Het aantal afvallers in het 1e jaar kent een paar oorzaken:
– verkeerde keuze, keuze voor het vak i.p.v. het beroep leraar
– verkeerde inschatting van de overige vakken
– te laat gestart met studeren en werken
– hoge studiebelasting ( 8-9 dagdelen/week)
– motivatie
etc.
Groeten,
Jacques de Goede
Beste meneer De Goede,
Heel erg bedankt voor uw (snelle) anwtoord.
Ik was echter nog 1 ding vergeten te vragen en dat kan ik nergens vinden tot nu toe. Het gaat om de stages. Wat ik mij afvraag is hoeveel stage er word gelopen en hoe lang.
Ik hoop dat u daar ook antwoord op heeft.
Al vast heel er bedankt.
Met vriendelijke groet,
Stefan Blankestein
Dag Stefan,
In het 1e jaar loop je half jaar 1 dag in de week stage (WerkPlekLeren), het 2e jaar is dit 2 dagen/week. In het derde jaar gedurende 8-10 weken 4 dagen/week en in de eindfase gedurende het hele jaar 4 dagen/week.