Welke partij is het beste voor het onderwijs?
Op 9 maart organiseerden HAN-studenten van de Faculteit Educatie een een levendig en soms fel verkiezingsdebat over gelijke kansen in het onderwijs. Het ging over de volgende vragen:
- Komt er meer geld voor onderwijs?
- Wat is burgerschapsonderwijs precies?
- Welke argumenten voor of tegen sociaal leenstelsel?
Er waren 4 bekende politici uitgenodigd:
- Lisa Westerveld, nr 13 op lijst GroenLinks;
- Maarten Groothuizen nr 15 op lijst van D66;
- Mohammed Mohandis, nr 21 op lijst van PvdA;
- Stijn Steenbakkers, nr 24 op lijst van CDA.
Aan het einde mochten de kandidaten nog 15 seconden pitchen voor hun partij. Bekijk de video!
Uitgebreid verslag
Wil je meer weten over het verkiezingsdebat en de verschillende standpunten van de partijen? Lees hier het verslag.
Op 9 maart 2017 vond een verkiezingsdebat plaats bij de Faculteit Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een verkiezingsdebat voorbereid door studenten van de lerarenopleidingen: Remco, Lars, Bianca, Skip en Mike van de lerarenopleidingen Economie, Geschiedenis en Aardrijkskunde. Met korte filmpjes werden stellingen over gelijke kansen, financiering onderwijsbeleid, burgerschap ingeleid. Kritisch werd doorgevraagd over wat de heren en dame politici daarover te melden hebben.
Wie waren aanwezig?
Faculteitsdirecteur Menno Pistorius gaf de aftrap van het debat en Coen Oosterbroek (lerarenopleider economie) leidde het debat. Er waren ongeveer 65 studenten en 20 lerarenopleiders die geboeid luisterden en in debat gingen met 4 politici. Stein Steenbakkers (CDA), Maarten Groothuizen (D66), Lisa Westerveld (Groen Links) en Mohammed Mohandis (PvdA) waren aanwezig. Ook VVD en PVV waren uitgenodigd, helaas hebben deze het laten afweten. Het debat Er valt wat te kiezen. Zo bleek in het debat. Extra geld voor kleinere klassen, mogelijkheid om later te kiezen om vroegtijdige selectie tegen te gaan bij Groen Links en D66. PvdA stelt een tweejarige brugklas voor. Opvallend is dat het CDA weinig geld extra uittrekt voor het onderwijs en ook nog binnen het huidige budget van OCW geld wil vrijmaken om de basisbeurs opnieuw in te voeren. Wel wil het CDA het morele gezag van de docent herstellen door het afschaffen van tutoyeren, kledingvoorschriften (‘geen scheuren in de spijkerbroek voor een docente’) en het zingen van het Wilhelmus.
Lisa Westerveld benadrukte dat er met extra geld (31/2 miljard) kleinere klassen geformeerd kunnen worden waardoor de werkdruk wordt tegengaan, er minder onzekerheid is en er minder flexcontracten komen voor jonge docenten. Dit pakket zorgt voor meer kwaliteit in het onderwijs. Door de kleinere klassen (D66 wil naar groepen met een omvang van 24 in het basisonderwijs, ze investeren 4 ½ miljard in onderwijs) krijg je minder werkdruk en betere begeleiding van de kinderen. Mohammed Mohandis (2,6 miljard in onderwijs) was blij dat de kosten voor ouders in het mbo nu al zijn teruggedraaid door de OV-kaart ook voor MBO-ers beschikbaar te stellen.
De zaal had wel een kritische vraag aan D66: er is nu al een lerarentekort. Hoe denkt D66 dat te gaan regelen? Het antwoord: bijscholen van mensen, zorgen dat de salarissen in het basisonderwijs verbeteren. Daar is in hun financiering terdege rekening mee gehouden.
Burgerschap
Ook over het thema ‘Burgerschap’ valt veel te zeggen. De studenten hadden een kort filmpje gemaakt, waarin aankomende docenten worden geïnterviewd over wat zij vinden wat Burgerschap in het onderwijs is. Dit mede n.a.v. het laatste rapport van de inspectie hierover. Daarover bestaat veel onduidelijkheid. Het gesprek in de klas over aanslagen, opkomend populisme, vooroordelen over de Islam, de toekomst van Europa, hoe ga je met vluchtelingen? Allemaal onderwerpen, stelt Lisa Westerveld, die in de klas tot verdeeldheid leiden, – waar vooroordelen en vierkante standpunten zonder feitenkennis gespuid worden -, die door veel docenten uit de weg worden gegaan. Dat moet en kan anders. Dat geldt ook voor Bildung in het HBO stelt een docente. Dat krijgt geen vorm, wordt niet verankerd in het curriculum. Mohammed Mohandis stelt dat samen met de VO Raad, MBO raad en PO raad hier antwoorden op moeten komen. Kun je dan die discussies tussen groepen Turken onderling in de klas goed aan? Dat vergt wel bijscholing en handvatten voor in de klas! Het CDA ziet meer in een verplichte maatschappelijke dienstplicht en herstel van het morele gezag van de leraar. D66 en Groen Links spreken hun zorgen hierover uit en willen meer ruimte in de klas om ook over deze onderwerpen het gesprek met leerlingen aan te gaan. Mogelijk een rol voor maatschappijleer, maar aangezien dat slechts kort in het curriculum zit, zou ook in andere lessen deze discussie terug moeten komen, liefst op een inspirerende manier, bijv. door een Lagerhuis debatvorm, leerlingen in de huis van andere(n) (meningen) te laten kruipen. Leren argumenteren dus.
Al met al….
Het was voor velen een verhelderend debat, studenten uit de zaal reageerden tijdens de nabespreking met de opmerking, dat het goed zou zijn geweest als alle studenten van de HAN een dergelijke debat-ervaring zouden hebben en dat ook in het HBO meer aandacht voor politiek en discussie wenselijk is.