Je hebt niets aan een gezellige opleiding als je er niets leert

Anrien is vierdejaars student lerarenopleiding Frans

Een blog schrijven over wat ik een goede opleiding vind, klinkt een stuk gemakkelijker dan het is. Natuurlijk moet je ‘goede’ lessen krijgen en ‘goede’ docenten hebben, maar wat versta ik onder ‘goed’? Ik besloot te bedenken wat ik waardeer aan mijn opleiding (de lerarenopleiding Frans). En dat hielp.

De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de opleiding, was op de Open Dag. Waar ik drie enorm enthousiaste studenten sprak. En bij een meeloopdag zag ik docenten, die met liefde voor hun vak lesgaven. En enthousiasme, dat werkt positief. Ik wist het: dit wil ik doen. Is enthousiasme dan het sleutelwoord? Wel nee, maar het helpt wel.

Wat ook hielp, was dat ik vanaf de eerste week van de opleiding wist ik dat ik met goede docenten te maken had. Diep respect had ik voor hun kennis. Ik wilde ook zoveel weten. Ik dacht toen nog: als ik ooit ook maar half zo goed Frans kan praten als zij…. Niet wetende dat ‘ooit’ veel sneller kwam dan ik dacht. De docenten stimuleerden me om hard te werken, om zoveel mogelijk te leren. Zij motiveerden en inspireerden, wat het ontzettend leuk maakte om colleges te volgen.

Gewoon doen!
En naast colleges hadden we ook stages. Hoe briljant is het, om meteen in de praktijk toe te passen wat je hebt geleerd. Hoe kun je beter leren lesgeven dan door het gewoon te doen? Ik had er niet aan moeten denken om zonder die stages, na vier jaar studie voor de klas te worden gezet.

Verder was er natuurlijk de buitenlandstage. Vier maanden studeren in Frankrijk, wat een droom! Alleen al door er te zijn, door er te leven, door er dingen te doen, heb ik zoveel beter Frans geleerd.

De organisatie
Nog een enorm belangrijk punt is de organisatie. De structuur van de opleiding. Weten waar je aan toe bent, weten hoe je beoordeeld wordt, weten wat er van je wordt verwacht, weten bij wie je moet zijn voor vragen, etc.

En de laatste: ruimte voor feedback! Ik vind het enorm fijn om mijn mening te mogen geven over de docenten en over de gang van zaken in het algemeen. Hoe wil je een goede opleiding worden als de mening van studenten er niet toe doet?

Je hebt niets aan een gezellige opleiding als je er niets leert
Dus we hebben het enthousiasme van docenten en medestudenten, wat aanstekelijk werkt, maar waar je weinig aan hebt als de verdere opleiding weinig toevoegt aan je ontwikkeling. Vakinhoudelijk competente docenten zijn een absolute must. Je hebt niets aan een gezellige opleiding als je er niets leert. De ervaring die je op doet, tijdens stages en tijdens je buitenlandstage is een hoognodige toevoeging aan dat wat je leert tijdens colleges. En het feit dat de opleiding strak georganiseerd is, helpt enorm.

Maar eerlijk, wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat ik me er fijn voel. Omdat ik vanaf de eerste dag werd gezien als een persoon en niet als een nummer. Omdat ik altijd een docent om hulp kan vragen en dan geholpen word op een manier die bij mij past. Omdat zij mij respecteren en ik hen.

Anrien

Meer verhalen over ‘Wat is een goede opleiding?’