Wat een dag
Niek, tweedejaars studentLerarenopleiding Frans.
Jorien, vierdejaars student Lerarenopleiding Frans deeltijd.
De grote vraag van vanochtend was: ‘Hoeveel mensen zullen er vandaag nog ziek zijn?’. Tijdens het ontbijt zagen we nog een heleboel bleke gezichtjes en bibberende beentjes maar gelukkig was bijna iedereen vandaag weer monter genoeg om de reis naar de verschillende scholen te maken. De docenten hadden een apart programma, zij gingen naar een schooltje in de Ourika-vallei.
Het was een hele onderneming om van het hotel bij de school Chaïr El Hamra te komen die we zouden gaan bekijken. Want door de typische Marokkaanse communicatie (lees: miscommunicatie) Bleek dat wij direct naar Chaïr El Hamra hadden moeten gaan in plaats van de school waar wij gister de workshops hebben gevolgd.
We werden vriendelijk ontvangen door de directeur. Vervolgens hebben we een Franse les kunnen bijwonen. De leerlingen gingen staan toen wij binnen kwamen. Dit geeft ook wel de gastvrijheid weer van de Marokkaanse cultuur. De leerlingen dragen hier witte jasjes als schooluniform. Wat ons opviel was dat de leerlingen erg enthousiast en gemotiveerd waren gedurende de hele les. Bij elke vraag die de docente stelde staken bijna alle leerlingen de vinger op en riepen: “Maîtresse, maîtresse, maîtresse”. We mochten vrij foto’s en filmpjes maken van de les. Na de les hebben we de les met de docente geëvalueerd. Zij vertelde ons dat in de Marokkaanse klassen alle niveaus door elkaar zitten, wat lesgeven erg moeilijk maakt, maar ook erg uitdagend. Desalniettemin viel ons op dat de vakdidactische methode ‘doeltaal-voertaal’, in de lessen Engels en Frans nadrukkelijk naar voren kwam.
Na de pauze mochten we zelf een activiteit doen met de leerlingen. Eerst was het de beurt aan Sara en Jesra, die een leuke activiteit deden met de Nederlandse taal. Tijdens dit competitieve spel leerden de leerlingen Nederlandse woorden uit te spreken en te schrijven. Vervolgens moesten zij Engelse woorden uitbeelden. Daarna voerden de Franse studenten ook twee activiteiten uit. Allereerst maakten we samen met de leerlingen een woord-web rondom het woord ‘la France’. We sloten af met galgje. Bij alle activiteiten waren de leerlingen heel erg enthousiast. We hadden niet verwacht dat het niveau van het Engels en het Frans zo hoog was.
‘s Avonds tijdens de evaluatie met de groep studenten, deelde iedereen zijn/haar ervaringen. Voor iedereen was het een leerzame dag. De hoofdvraag van de evaluatie was: ‘wat zou je meenemen in je eigen les?’ Sommigen gaven aan dat ze de klassen van soms wel bijna 54 leerlingen te groot vonden. Ook werd er alleen klassikaal les gegeven en was de uitleg vaak vanuit deductief oogpunt. Wel gaven de meeste studenten aan dat we in Nederland meer dankbaar moeten zijn met onze leermiddelen. Verder vonden studenten dat kleur in de klas ook een grote rol speelt.
>Het was een erg leerzame dag en we hebben genoten van deze ervaring.