Vrijdagmiddag

Alette is afgestudeerd aan de lerarenopleiding geschiedenis

Vrijdagmiddag is een vak apart. Je kunt niet gewoon lessen draaien, dat moet je ook eigenlijk niet proberen. Ver van te voren moet je de lessen zo plannen dat je op vrijdagmiddag de film kijkt, de toets geeft, de aantekening laat overschrijven of veel opdrachten laat maken. Wat je in ieder geval zo min mogelijk moet doen is ze te lang na laten denken – hun hersens zijn allang gesmolten van een week hard werken – of een onderwijsleergesprek voeren.

NEE, op vrijdag is er discipline nodig, een harde ferme maar vriendelijke hand. Veel lol, maar alleen vanuit de docent. Ze moeten in het gareel, veel te doen hebben, de noodzaak hiervan inzien, of juist rustig een filmpje kijken en iets creatiefs maken. Soms vergeet ik dat echter en dan gaat het mis.

Ben ik omkoopbaar?
Het was vrijdagmiddag. Ik had maar 3 lessen die dag. 3 keer twee mavo. Twee leuke klassen, een minder. De lessen liepen van leuk naar minder.

De tweede klas die ik had was al moeilijk aan de bak te krijgen. Maar omdat ik veel lol heb met hen, lukte het de leerlingen redelijk wat te laten doen. Helaas moest ik wel overgaan op strafwerk om de rust te behouden. Het strafwerk was het overschrijven van een paragraaf. Aan het einde van de les bleef er eentje zitten schrijven en enkele anderen besloten ook voor een praatje te blijven hangen.

De schrijvende jongen wilde perse dat ik het strafwerk verminderde. Hij gebruikte daarbij verschillende methoden om mij over te halen: lief kijken, zeggen dat hij heel aardig was, vertellen dat hij normaal altijd goed werkte, het heel vaak vragen en zeggen dat hij mij een lieve juf vond. Natuurlijk vond ik dit zeer vermakelijk en verminderde ik het werk niet. Uiteindelijk, na de helft al te hebben geschreven, vroeg hij of ik omkoopbaar was…

Nu gaat het in dit geval om strafwerk en ik was benieuwd wat hij zou doen, dus ik zei dat ik omkoopbaar was. Vijf minuten later kwam hij aanrennen met een saucijzenbroodje en heb ik zijn strafwerk verminderd.

Disaster
Na al deze pret was ik niet meer in de strenge vrijdagmiddagmodus en daar ging het mis. De laatste kwam al stoeiend het lokaal binnen en op de gang ging het er al niet rustiger aan toe. Fout van mij: ik liet het te lang toe. Toen was ik ze kwijt. De hele les was een disaster.

Het begon met een huilend meisje, ze wilde niet zeggen wat er was, de meiden gingen met haar aan de haal en uiteindelijk heb ik haar met een vriendin de gang op laten gaan, dit is niet meer goed gekomen. Ze is afgevoerd naar huis.

Toen ik de rest van de klas niet normaal stil kreeg ben ik strafwerk gaan uitdelen. Hier kreeg ik vooral heel veel commentaar op en ze werkten er niet harder om. Een jongen heb ik eruit gezet, die wilde niet en bleef telkens de deur opentrekken, totdat ik begon te schreeuwen. Toen begreep hij het. De klas vond dit vooral grappig, en ik kon de schijn niet ophouden dat ik boos was, en dat vonden ze nog grappiger.

Tegen het einde van de les waren de meeste leerlingen aan het huiswerk. Maar een meisje weigerde iets te doen, zelfs nadat ik alles had opgenoemd wat er kon gebeuren als ze niets zou blijven doen. Ze bleef echter weigeren. Ik ben naast haar gaan zitten, want het was duidelijk dat ze niet begreep wat ze op school deed, en ik wilde proberen haar gedachtegang te begrijpen.

Een oer menselijke brul
Helaas kwam er toen een door de klas niet geliefde collega binnen. Het gevolg was een soort van oer menselijke brul uit de mond van achtentwintig veertienjarigen. Zo hard dat zij en ikzelf de bel niet hoorden.

Het puberende meisje dat ik nog steeds niet begreep weigerde een gesprek met mij aan te gaan. Toen moest ik haar laten gaan. Er ontstond weer gestoei voor het lokaal, ik heb een paar koters bij de tas opgetrokken en naast het lokaal gezet en de deur dichtgetrokken.

Toen was er rust om met de verwijderde jongen te gaan praten. Ik zat op mijn stoel met de jongen voor mij. Mijn ogen vielen bijna dicht, mijn oren tuitten en ik zei: ‘Jullie zijn echt gestoord.’

Gelukkig hebben ze volgende week vrijdag een toets.

Website lerarenopleiding geschiedenis

Reacties

  1. 02 december 2011 door Historisch Museum JoCas

    Leuk die interactie met leerling strafwerkverminderen saucijzenbroodje, daar heb je wel twee zielen voor nodig met openstaande “mind”. #Jullie zijn echt gestoord: Eén leerling aanspreken op de hele groep is natuurlijk minpuntje 😉