Vluchtelingen en vrijwilligerswerk
Jae Bobbink, 3e-jaars student Lerarenopleiding Aardrijkskunde.
Ik heb ervoor gekozen om de vluchtelingenvariant van deze minor te doen. Dit betekent dat ik voor de minor in Nederland ben gebleven. Zoals je al zou kunnen raden ligt de focus bij deze variant van de minor bij vluchtelingen. Er kwamen vragen aan bod zoals; Wat maken ze mee? Hoe komen ze hier? Waarom vluchten ze? Hoe gaan overheden om met vluchtelingen?.
Om deze vragen te kunnen beantwoorden zouden wij op verschillende manieren in contact komen met vluchtelingen, maar ook zelf onderzoek doen en fieldtrips maken.
Het contact met vluchtelingen wat voor mij het meest heeft betekend is mijn stage op een ISK (Internationale Schakel Klas). Een ISK is een school die speciaal is voor vluchtelingen die 12 tot 18 jaar oud zijn. Op een ISK proberen ze leerlingen klaar te maken voor het reguliere Nederlandse middelbare onderwijs in twee jaar tijd. Dit is een hele opdracht aangezien de meeste leerlingen nog geen woord Nederlands spreken als ze beginnen. Ook andere vaardigheden zoals rekenen kunnen nogal tekort schieten, afhankelijk van de kwaliteit van onderwijs dat de leerling in z’n thuisland heeft gehad. Als ze al naar school gingen.
Ondanks wat deze leerlingen allemaal hebben meegemaakt zijn het echt de meest lieve, dankbare, enthousiaste, en beleefde leerlingen die ik ooit heb mogen lesgeven. Ik ben heel dankbaar dat ik op een ISK les heb mogen geven, en ergens hoop ik hier ook mijn baan van te kunnen maken.
Op andere momenten was het ISK ook erg heftig. Veel van de leerlingen hebben door de reis naar Nederland psychische problemen opgelopen, en deze heb ik soms naar boven zien komen.
Ook heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij ‘’Gezellig’’ in Nijmegen. Dit is een soort inloophuiskamer waar veel vluchtelingen komen om een middag door te brengen. Er worden spelletjes gespeeld, gekookt, en gesprekken gevoerd. Maar er worden ook taallessen, medisch advies, en andere hulp geboden. Zo heb ik mijn eerste dag daar al geholpen met een paspoort aanvraag. Ook heb ik zelf een aantal lessen Arabisch gevolgd daar.
Maar toen corona. Het ISK ging over op online lessen, en Gezellig sloot de deuren. Na een paar weken met z’n allen met de handen in het haar te zitten is er voor gekozen om de minor te vergroten naar maatschappelijk werk. Hierom ben ik ook tweemaal per week gaan werken bij de voedselbank, het ophalen van voedsel, en het weggeven hiervan. Ook heb ik veel gedaan voor de oudere mensen rondom mij.
Na veel gedoe was het mij uiteindelijk gelukt om ook les te gaan geven via Teams aan mijn ISK klas. Hieruit is mij vooral gebleken dat online lesgeven niet de toekomst gaat zijn.
Al met al is dit volgens mij net zoals voor de rest niet wat ik van de minor verwacht of gehoopt had. Maar ik ben er wel zeer tevreden over, en ik heb veel kunnen betekenen voor mijn medemens.