Veel geleerd en veel gedaan in Liège !

Jill Puts, derdejaars student Lerarenopleiding Frans

Coucou tout le monde ! 
Eind januari 2019 ben ik voor dik 5 maanden vertrokken naar Luik (Liège) voor mijn minor. De stad is gelegen aan de Maas en is dan ook 35 minuten reizen vanuit Maastricht.
Aangekomen in Luik werd al meteen bekend dat alle lessen op het niveau van de Franstalige studenten werden gegeven. Dit is tot op de dag van vandaag nog steeds erg wennen voor mij. Verder heb ik nog twee weken (16 uur) Nederlands lesgegeven op een middelbare school in Luik, hier heb ik nieuwe dingen geleerd!

Ik volg nu al sinds januari lessen in Luik, deze hebben met het docent worden te maken. Er wordt naar mijn mening te veel aandacht besteed aan literatuur. Dit is van de ene kant wel erg fijn, omdat ze willen dat literatuur in de klas op leuke manieren wordt behandeld. Zo leren de studenten hier, door middel van veel theorie en iets minder praktijk, om op een (voor de leerlingen) positieve en motiverende manier literatuurlessen te organiseren. Hier heb ik zelf veel van geleerd, ik houd namelijk niet erg veel van lezen. Ik heb gezien dat het mogelijk is om leuke literatuurlessen te organiseren, maar wat ik een heel stuk minder vind is dat deze lessen dan 2 tot 4 uur duren. De duur van deze lessen is dus niet zozeer voor mij weggelegd. 

In de praktijk heb ik ook een aantal opvallende dingen mogen meemaken. Zo zijn de docenten op de middelbare school een stuk strenger dan ik gewend ben. De leerlingen gaan netjes in een rij staan voordat ze het lokaal ingaan. Eenmaal in het lokaal wachten ze op het signaal om te mogen zitten, hier moest ik erg aan wennen (ik was het de eerste twee keer dan ook vergeten te zeggen ‘Asseyez-vous’. Verder zijn de leerlingen erg stil tijdens de les en zitten EN werken ze allemaal zelfstandig. Gelukkig stond mijn stagebegeleider open voor nieuwe ideeën en deze mocht ik meteen uitvoeren met de klas. Zo hebben de leerlingen in twee- en drietallen samengewerkt, ze hebben allen de grammaticaregels ‘moeten’ ontdekken en ze hebben een Kahoot! mogen spelen. Ze waren erg enthousiast en ze durfden na 3 dagen al uit zichzelf vragen te stellen en antwoorden te geven. De Kahoot! is zo in de smaak gevallen dat ik een ‘afscheids-Kahoot!’ over Nederland heb gemaakt, waarbij de docent zelf mee wilde doen. De leerlingen vertelden me dat ze het jammer vonden dat ik ging en de observanten hebben mij meegegeven om zo te blijven doorgaan in de omgang (ik ben erg op het individu gericht en op het welzijn van de leerling).

Om kort samen te vatten, ik heb geleerd wat ik wel en niet fijn vind om te doen, maar ik heb ook geleerd van de docenten in België (namelijk strenger zijn) en zij ook van mij!

 

Reacties

  1. 23 mei 2019 door Kees-Jan

    Zo te lezen heb je veel gedaan, gezien en geleerd en niet alleen als lerares! Veel plezier bij de laatste dagen!
    Kees-Jan

  2. 11 juni 2019 door Martine Bourgy

    Goed gedaan! Nog de onderwijskoffer en de TCF en dan is het afgerond!