Thema Tweedaagse, Welke leraar wil jij worden?

Woensdag 8 en donderdag 9 maart heb ik deelgenomen aan de Thema Tweedaagse die voor mij, eerstejaars student aan de HAN Pabo, als doel had om erachter te komen wat voor juf ik wil worden.

Motiverende start

Woensdag begonnen we in het auditorium waar we een motiverende speech kregen die gegeven werd door pedagogisch specialist Anne-Marie Stevens. Ze had een krachtig verhaal en vertelde ons dat je je goed moet blijven afvragen; ‘’Waarom wil ik leerkracht worden?’’ Juf of meester zijn is namelijk echt topsport en je moet er vol voor gaan. Het is dan wel zo fijn als je er ook echt plezier uit haalt. Ze gaf ons allemaal handige tips bijvoorbeeld over hoe je complimenten uitdeelt, hoe en wanneer negeer je een leerling en wat is onmisbaar voor een fijn pedagogisch klimaat in de klas. Ik vond het erg interessant, want ik herkende veel situaties die werden geschetst.

Na dit inspirerende college liepen we naar het Albertinum (een ander HAN gebouw). Vol verwondering liep ik door dit gebouw, want het ziet er niet uit als een normale school. Het is een voormalig klooster en dit kan je nog zien aan al het schitterende glas-in-lood.

Workshops

In dit mooie gebouw hadden we twee workshops waar we zelf uit konden kiezen. De eerste ronde zat ik bij de workshop: hoe laat je leerlingen WOW zeggen aan het einde van je les. We werden helemaal meegenomen in het concept Grej of the Day. Hierbij geef je de leerlingen een raadsel mee naar huis waar ze dan een tijdje over gaan brainstormen. De volgende dag gooi je al de antwoorden die de leerlingen hebben gevonden/bedacht in de groep en geef je een kort minilesje over het raadsel. Een voorbeeld is: het heeft 21 ogen, maar kan niks zien (een dobbelsteen). Tijdens de workshop kregen wij een voorbeeld over Ötzi (de ijsmummie) en ik kon me gelijk inbeelden dat dit heel leuk is om met leerlingen te doen. Voor de tweede workshop had ik gekozen voor vertellen met het vertelkistje. Op een leuke manier kregen we voorbeelden en gingen we zelf aan de slag met een verhaal vertellen aan de hand van prenten.

Voorleeswedstrijd en leuke afsluiting

Toen brak de tijd van de voorleeswedstrijd aan. Er waren vijf leerlingen die het tegen elkaar opnamen. Tussendoor werd er onder andere door kinderboekenschrijfster Tineke Honingh een leuk woordje gedaan. Toen dit voorbij was liepen we met heel jaar 1 van de pabo naar Olround waar we gezellig gingen bowlen en eten. Dit was een erg gezellige afsluiting van de dag! Wel was ik blij toen ik in mijn bed lag, want een dag van 10:00 tot 19:30 is toch wel erg vermoeiend.

Stagekeuzedag

De volgende dag stond helemaal in het teken van mijn stagekeuze voor het tweede jaar van de opleiding. We begonnen met het nadenken over wat lastige vragen zoals: Waar ben jij nieuwsgierig naar, welke kwaliteiten heb je en welk soort onderwijs of welke school past hierbij? Na hierover na te hebben gedacht konden we weer workshops kiezen. Het kiezen hiervan was een hele chaos, er lagen mandjes in de aula met papieren briefjes per workshop en die moest je zien te bemachtigen. Iedereen stormden op de mandjes af haha. Uiteindelijk heb ik de eerste ronde meer geleerd over daltononderwijs, de tweede ronde over jenaplan en heb ik de laatste ronde gelopen over de infomarkt. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd over verschillende onderwijsvormen en ik vind het super fijn dat ze dit voor ons hebben georganiseerd. Toen brak het moment aan dat je het formulier moest invullen en je keuze moest maken voor volgend jaar. Je maakt een top vijf van stagescholen, uit twee verschillende schoolbesturen, waar je volgend jaar graag stage zou willen lopen. Voor mij kwam dit moment iets te snel. Ik wist na deze dag nog niet gelijk welke scholen ik zou willen opgeven. Gelukkig hebben ze hier rekening mee gehouden en heb ik nog tot 20 maart de tijd!

Al met al heb ik in deze twee dagen veel geleerd en ook veel plezier gehad 🙂