Terugblik op gastcollege dr. Jenny Spratt & dr. Mhairi Beaton, University of Aberdeen

gastcollege-dr-jenny-spratt-van-de-university-of-aberdeen

Dr. Jenny Spratt

 

Door Matty Hendriks, docent onderwijskunde ILS

Donderdag 17 november waren er 2 bijzondere gasten bij de HAN: dr. Jenny Spratt en dr. Mhairi Beaton. Beiden werkzaam voor de University of Aberdeen en specialisten op het gebied van inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs betekent dat alle kinderen met elkaar naar school gaan en bij elkaar in de klas zitten ongeacht niveau, handicap of achtergrond (de overtreffende trap van ons Passend Onderwijs-systeem). In Schotland is dit al jarenlang realiteit. Speciaal Onderwijs bestaat nog, maar het aantal scholen is beperkt en alleen kinderen met een zware beperkingen komen hiervoor in aanmerking.

Toekomstige leraren voorbereiden op Passend Onderwijs
Hiervan kunnen wij veel leren, aangezien de Wet op Passend Onderwijs onlangs zijn intrede heeft gedaan. De HAN heeft de samenwerking opgezocht met de University of Aberdeen met de vraag mee te denken over het curriculum van de lerarenopleidingen: hoe kunnen we toekomstige docenten voorbereiden op Passend Onderwijs? Op 17 november was hiervan de aftrap.

Bezoek aan Kandinsky College
Jenny en Mhairi hebben eerst een bezoek gebracht aan het Kandinsky College waar Wil Boezen hen ontvangen heeft en hen kennis heeft laten maken met ons Nederlands onderwijssysteem. Ze hebben een aantal tweetalige lessen bijgewoond, waarbij ze zeer onder de indruk waren over het niveau van Engels van de leerlingen.

Dr. Mhairi-Beaton

Dr. Mhairi-Beaton

College over inclusief onderwijs en inclusieve pedagogiek
Vervolgens hebben ze hun reis richting de HAN vervolgd om daar een college te verzorgen over inclusief onderwijs en bijbehorende inclusieve pedagogiek. Ze hebben ons een indruk gegeven van wat inclusief onderwijs inhoudt, wat het van docenten vraagt en hoe dit in de praktijk kan worden vormgegeven. Hier is een videoverslag van het college (voor de powerpoint kan contact worden opgenomen met Matty Hendriks). De aanwezigen waren zeer enthousiast over het college. Enkele reacties:

‘Het is een mooi gebaar dat onze Schotse collega’s hun best practises willen delen, te mooi om te laten lopen, denk ik.’

 ‘Ik heb echt genoten van afgelopen donderdag. Mhairi en Jenny waren echt geweldig om naar te luisteren en ze vertelden alles met passie. Zo hoop ik ook over te kunnen komen op mijn leerlingen, vol met passie en enthousiasme.’

 ‘Mooi hoe ze de focus verleggen van denken in problemen naar denken in diversiteit van leerlingen. Elke leerling is uniek en wat kun je als docent doen om elk kind in jouw klas te bieden wat het nodig heeft.’

 ‘Wat heerlijk om te zien hoe echte vakmensen hun passie willen overbrengen op startende docenten. Natuurlijk zal de beroepspraktijk weerbarstig zijn, maar met de juiste instelling en werkend ‘vanuit je hart’ zou het toch moeten lukken!’

De verdere samenwerking tussen de HAN en University of Aberdeen zal curriculumontwikkeling en uitwisseling als speerpunten hebben.