Studiereis naar Turkije: leerzaam en leuk!

Onze maatschappij wordt steeds internationaler. Daarom is internationalisering een belangrijk aandachtspunt binnen de leraren-opleidingen en de pabo, en zijn er jaarlijks verschillende studiereizen en excursies naar het buitenland. Wat denk je van Rusland, Marokko, Turkije, Engeland, Frankrijk,…? Onze studenten kunnen – in sommige gevallen moeten – hieraan deelnemen. We bieden ze hiermee de mogelijkheid om hun horizon letterlijk, maar vooral ook figuurlijk te verbreden, waarmee we willen bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling in relatie tot het beroep van leraar.

Binnenkort, van 23 april t/m 7 mei, vindt de jaarlijkse studiereis naar Turkije plaats. Een groep van 18 studenten van de lerarenopleidingen en de pabo zullen gastvrij worden ontvangen door de Dokuz Eylül universiteit in Izmir en de universiteit in Muğla.

Voorbereidingen
We gaan natuurlijk niet op de bonnefooi op studiereis. Momenteel zitten we volop in de voorbereidingen. De studenten wonen de voorbereidingsbijeenkomsten bij, lezen zich in over het land en maken samen een inspirerende reisgids. Maar ook formuleren ze hun eigen leerdoelen, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat er iets geleerd wordt.

Programma
Als we eenmaal in Turkije zijn, staat ons een vol programma te wachten. Uiteraard maken we culturele uitstapjes, zoals een rondwandeling door Izmir met een bezoek aan het hoogste punt van deze stad: de ruïne van Kadifekale. Ook musea staan op het programma, evenals het culturele hoogtepunt: Efeze, het belangrijkste archeologische gebied van Turkije en een van de grootste opgravingen uit de Griekse oudheid.

Maar belangrijker nog dan dat, bezoeken we de lerarenopleidingen van de universiteiten van Izmir en Muğla, en gaan we een kijkje nemen bij verschillende scholen en bij een instelling voor speciale zorg. Het onderwijs in Turkije wordt centraal aangestuurd door het ministerie van onderwijs. Dat is heel anders dan we dat in Nederland kennen. Wat betekent dat voor de leraren? Wat zijn de voor- en wat zijn de nadelen van een dergelijke organisatie? Welke visie schuilt hierachter? Daarover krijgen we op de Dokuz Eylül universiteit een presentatie.

Leervragen
De studenten gaan tijdens de reis op zoek naar informatie om hun eigen leervragen te kunnen beantwoorden. Ze stellen Turkse studenten en leraren vragen en geven hun ogen goed de kost. De Turkse ‘collega’s’ zijn altijd erg nieuwsgierig naar de Nederlandse gasten, naar ons land, naar onze lerarenopleidingen. Daarom geven de studenten in groepen een presentatie over bijvoorbeeld hoe het is om hier jongvolwassene te zijn, over het Nederlandse onderwijs, over studeren in Nederland, over leven en studeren in Nederland met een Turkse achtergrond.

Om een beetje te kunnen ervaren hoe het is om als jongere in Turkije te leven en studeren, trekken de studenten een weekend lang op met een Turkse student, inclusief overnachting bij het gastgezin.

Evaluatie en eindpresentaties
Na afloop van de reis evalueren we de reis: hoe hebben we het ervaren? Wat is ons opgevallen? Wat hebben we ervan geleerd? Ook maken de studenten een eindverslag, waarin ze eigen leervragen beantwoorden, ervaringen beschrijven en aangeven of ze hun doelen hebben bereikt. Elke student houdt daarover een korte presentatie.

Uit het verleden weten we dat studenten de reis altijd als erg leerzaam ervaren en dat ze nieuwe inzichten krijgen die zeker van pas komen in hun toekomstige beroep van leraar!