Studiereis Marrakech, dag 2
Geschreven door: Tamara, Jitte, Fabian, Roos en Sandra
Opleidingen: Pabo Arnhem, Pabo Nijmegen en lerarenopleiding Frans
Vanmorgen vroeg om 7 uur gingen onze wekkers alweer, om 8 uur moesten we fris en fruitig klaarstaan om naar de universiteit te gaan. Zoals gewoonlijk loopt dat altijd uit hier en vertrokken we om half 9. We werden welkom geheten door de Marokkaanse studenten en docenten. Het leek net of we over de rode loper liepen. Overal fototoestellen en camera’s. Daarna moesten we de hele ochtend luisteren naar lezingen.
We werden eerst welkom geheten door 5 verschillende mensen die in principe allemaal hetzelfde zeiden. Daarna hadden we een korte pauze met koekjes en wat te drinken. Na die pauze moesten we naar 7 lezingen luisteren waarvan er maar liefst 2 in het Engels waren en dus maar twee waar de meesten van ons iets van mee konden krijgen. was dus niet echt een succes maar we zijn er doorheen gekomen.
Na die lezingen hadden we pauze (dit was rond één uur). De lunch werd kant en klaar geleverd en bestond uit een broodje met vlees (kip), frietjes, fruit, cola en een flesje water. Het was gelukkig allemaal goed te eten. In deze pauze zijn we ook aan de praat geraakt met een paar Marokkaanse studenten. De studenten die we vandaag hebben ontmoet zijn allemaal heel enthousiast en geïnteresseerd, dit werkt nogal aanstekelijk 😉
Om half 3 begonnen de eerste workshops. Er waren twee rondes met workshops, de eerste van half 3 tot half 4, de tweede ronde van 4 tot 5 uur.
De eerste ronde moesten wij (Jitte, Tamara, Fabian, Roos en Sandra) onze workshop geven aan Marokkaanse studenten. Dit waren studenten die de lerarenopleiding Frans of Engels deden en Pabo-studenten. Wij gaven een workshop schrijfdans, de les van de vulkaan. Het is hierbij de bedoeling dat ze uitbeelden wat er allemaal gebeurd bij de uitbarsting van een vulkaan. Hiervoor zijn allemaal bewegingen vastgelegd die gemaakt moeten worden, in de lucht en op papier.
Fabian legde eerst in het Frans uit wat en waarvoor schrijfdans was. Daarna las Sandra het verhaaltje voor dat erbij hoorde en de rest deed de bewegingen van het dansje voor, dit deden we twee keer, de eerste keer deden alleen wij de bewegingen, de tweede keer deden de studenten allemaal mee. Tussendoor hebben we nog even gevraagd wat ze er tot nu toe van vonden en of ze het kenden. Daarna deden we het dansje nog twee keer maar nu met muziek.
Vervolgens moesten ze de bewegingen op papier zetten met wasco, eveneens met muziek. Roos deed hierbij op het bord mee. Ook het tekenen hebben we twee keer gedaan, bij de tweede keer moesten de studenten met hun buurman of –vrouw van kleurtjes wisselen. Toen we klaar waren hebben we nog uitgelegd dat je bij deze lessen van de grove naar de fijne motoriek wordt gewerkt. Omdat we nog tijd over hadden heeft Sandra de raket (een andere les schrijfdans) nog op het bord gezet zodat de studenten nog een voorbeeld hadden.
De workshop werd gelukkig heel enthousiast ontvangen, ze deden allemaal leuk mee en aan het eind wilden ze (Engelse studenten) zelfs de muziek zodat ze het zelf ook konden gebruiken. Toen de workshop helemaal afgelopen was gingen we nog met de studenten op de foto en daarna kwamen ze ook nog eens allemaal apart naar ons toe om nog een keer met ons op de foto te gaan wat ook erg leuk was.
De tweede workshop waren we verdeeld. Jitte en Sandra zaten bij een workshop over ICT in het onderwijs, dit was niet heel interessant want daar wisten ze al best veel over.
Rond half 6 moesten we weer verzamelen in een klaslokaal en werden we gekoppeld aan een Marokkaanse pabo-student waar we woensdag mee naar hun stageschool gaan en ook een les moeten geven, deze gaan we morgen voorbereiden. De communicatie verliep niet heel soepel, veel van hen spraken alleen Frans en veel van ons spraken vooral Engels maar we komen er vast wel uit morgen!
Toen alle koppels waren gemaakt en kennis met elkaar hadden gemaakt gingen we weer naar de zaal waar de lezingen ook waren, daar hebben we nog met z’n allen gedanst (en natuurlijk kwamen ‘danza kuduro’ en ‘ai se eu te pego’ ook langs) en daarna zijn we teruggegaan naar het hotel waar we de dag kort hebben geëvalueerd.
Morgenochtend hebben we nog een paar workshops en ’s middags moeten de een lesje voorbereiden voor op de stageschool van de Marokkaanse student. Leuk!