Studiereis Marokko (Marrakech)

Half november 2011 gaat een klein gezelschap studenten en docenten van de Faculteit Educatie op studiereis naar Marrakech, Marokko. Begin februari 2011 is een overeenkomst getekend tussen de HAN Faculteit Educatie en de Educatieve Faculteit van Marrakech. Het doel van deze overeenkomst is om het reizen en uitwisselingen in de toekomst, door studenten en docenten, mogelijk en gemakkelijker te maken. Studenten doen zo internationale ervaring op, maken kennis met het onderwijs, de geschiedenis, de cultuur en de taal in Marokko.
Waarom Marrakech?
- “Met deze studiereis geven wij vorm aan de stappen die in de afgelopen jaren tussen 2007 – 2010 in een overwogen keuze voor Marrakech zijn gezet om een meer gevarieerder aanbod te hebben in de programma´s internationalisering, zoals die zowel bij de HAN Pabo’s als het Instituut voor Leraar en School in beleid is geformuleerd. Tijdens de voorbereidingsreizen hebben we een aantal steden en daarbinnen opleidingen bezocht. Tijdens gesprekken in Marrakech is gebleken dat, om tot meer structurele contacten te komen, een focus nodig is. Om deze reden is er nu voor gekozen om eerst goed te investeren in de relatie met Marrakech en pas in tweede instantie eventueel uit te breiden.
- Binnen de Alliantiescholen worden inmiddels bij de sectie Frans Marokkoreizen voor leerlingen georganiseerd. Dit voorjaar uitgebreid met een docentenreis. Dus ook dat speelde mee in onze keuze voor Marrakech.
- De bestemming Marrakech is ook een kans voor het HAN-talencentrum. Aangezien we aangewezen zijn op de voertaal Frans (Engels wordt wel gesproken maar slechts minimaal), zou een traject Franse taal onderdeel kunnen uitmaken – zowel voor studenten als docenten – bij deelname reizen en conferenties in Marrakech en in Nijmegen.”
Studenten kunnen de activiteiten tijdens deze week, alsmede de voorbereidingen hiervoor, aanwenden voor onderwijs en toetsing. Voor de toekomst wordt gewerkt aan het onderbrengen van deze internationale ervaring voor studenten in bestaande minoren. De opleidingen van de Faculteit Educatie hebben in hun eindfase altijd de mogelijkheid om op projectmatige basis studenten te kunnen laten werken aan hun competenties voor internationale activiteiten. Voor docenten is het van groot belang om de versteviging van het curriculum op het gebied van internationalisering en diversiteit te kunnen voeden met eigen ervaring op dit gebied.
Een tweede doel van deze studiereis is het leveren van bijdragen aan een internationale conferentie over onderwijs, waarbij docenten en studenten van beide instellingen in beide landen bijdragen leveren. Het zal een tweedaagse conferentie betreffen waarin met name de dialoog wordt gezocht. De organisatie hiervan is voornamelijk in handen van Francoise Lucas (docente Frans ILS) en Corien Vuurman (docente geschiedenis ILS).
Lees meer op https://blog.han.nl/marrakech