Studiedagen, alleen voor docenten?!
Milou is tweedejaars student Pabo Arnhem
Niet dus!
Vandaag was er op de pabo in Arnhem een studiedag die geheel in het teken stond van het ontwikkelen van een visie op toetsing. En deze keer was deze studiedag niet alleen voor docenten; deze keer mochten ook studenten deelnemen aan deze dag. Dé kans voor iedere student om zijn of haar mening te spuien over toetsing.
Verbetering?!
Het was mij inmiddels wel duidelijk dat ik niet de enige student was die wel wat verbeterpunten kon bedenken voor de vorm van toetsen van de pabo. Vol goede moed (en argumenten) vertrok ik in alle vroegte naar de pabo. Klaar om samen met de docenten na te denken over de manier van toetsen van de pabo.
De dag begon met een introductie van de directeur en de lector in de hoorzaal. En wat bleek? Docenten zijn nog ergere kletsers dan studenten! Regelmatig was tijdens het hoorcollege (wat het toch een beetje was) rumoer te horen van de kant van de docenten. Wat zijn wij studenten dan toch netjes afgericht.
Na de introductie was het tijd om uiteen te gaan in groepen. Dit werd des pabo’s gedaan met kaartjes en nummertjes. Iedereen trok en kaartje met een lokaal en daar ging je vervolgens met elkaar in dialoog (vooral niet in discussie(!) want we zijn een dialoogpabo!) over de toetsing. Al snel bleek dat wij studenten toch niet zo gek zijn als we dachten en dat de docenten zich konden vinden in onze visie op toetsing. Conclusie van de ochtend (van mijn groep): toetsen zouden meer gericht moeten zijn op verbinding tussen theorie en praktijk en moeten betekenisvol zijn voor de student.
9? 8? 7? Of toch een 6?
Na een geheel verzorgde lunch (lang leven studiedagen!) was het tijd om in nieuwe groepen, dit keer met opleiders in school, de beoordeling van de stage te bespreken. We bekeken de belangrijkste beoordelingscriteria van een stage en maakten onze eigen selectie hierin. Als student heb ik tijdens deze gesprekken meer opgestoken dan ik van te voren verwacht had. Ineens werd duidelijk wat er van je verwacht wordt als student en dat sommige punten op het beoordelingsformulier nog helemaal niet haalbaar zijn.
Daarna gingen we over op het bespreken van de beoordeling van de stages. Al snel werd duidelijk dat hier nog niet één lijn in getrokken werd en dat er voor de pabo nog behoorlijk wat te behalen valt op dit gebied. Want wanneer is een stage een 8 waard? En wanneer geef je een 6? Daar lijken de meningen nog altijd over verdeeld…
Voor herhaling vatbaar?
Kort samengevat: JA! Ik kan het iedere student die de kans krijgt om aan een studiedag deel te nemen aanraden. Je krijgt niet alleen de kans om aan te geven waar jij vindt dat er nog dingen verbeterd kunnen worden (en er wordt nog naar je geluisterd ook!) maar je leert ook enorm veel van de visie van de docenten. Ik zou zelfs willen zeggen dat degenen die aan deze studiedag deelgenomen hebben een kleine voorsprong hebben op hun klasgenoten. Conclusie: studiedagen zijn zeker niet alleen voor docenten!
Lees meer informatie over Pabo Arnhem