Strafwerk!
Michael is afgestudeerd student lerarenopleiding aardrijkskunde
Hallo allemaal,
Mijn naam is Michael en ik ben afgestudeerd aan de lerarenopleiding aardrijkskunde in Nijmegen. Ik werk als docent aardrijkskunde en coördinator Internationalisering voor de onderbouw op een middelbare school in het oosten van het land.
Nog niet zo lang geleden heb ik de deur van de HAN (voorlopig*) achter me dicht getrokken. Niet omdat het me niet beviel, maar omdat ik klaar was met mijn studie. Dit heeft me erg aan het denken gezet; Wat is er de afgelopen jaren met mij gebeurd? Waar kijk ik met een glimlach naar terug? En misschien voor jullie wel leuk om te weten; Hoe is het begonnen? Op deze en meer vragen hoop ik jullie een antwoord te geven in mijn blogs.
In mijn blogs probeer ik dus aan de ene kant te vertellen welke onvergetelijke momenten ik heb meegemaakt op “de opleiding” en aan de andere kant de leuke en leerzame momenten die ik tegenwoordig meemaak als docent aardrijkskunde en coördinator Internationalisering in de onderbouw. Bij het laatste moet je vooral denken aan het vinden van internationale contacten en het onderhouden van deze contacten, het opzetten van e-mailprojecten en taaldorp en de dag van Europa. Natuurlijk geef ik daarnaast ook les en ben ik (gedeeld)mentor van een brugklas.
Hoe het begon met strafwerk!
Lang geleden zat ik achter in de klas, havo 3 op een kleine school in het pittoreske Elst. Tijdens een aardrijkskunde les vertelde een meisje aan de docent dat ze iets had gemaakt, wat ze niet hoefde te maken. Ik lachte, net iets te hard, en de docent reageerde meteen en ik mocht de extra opdracht ook maken. Dat was ook iets presenteren over een land. Toen ik dat de volgende les deed, dacht ik; dit is eigenlijk best leuk! Dat was een klein begin richting mijn studiekeuze.
Keuze maken uit honderd mogelijkheden
Binnen twee jaar moest ik een keuze maken. Maar wat? Bewust wilde ik geen Economie en Management doen. Niet omdat ik het niet interessant vond, maar ik had geen zin om hetzelfde te doen als minimaal twintig andere leerlingen van mijn toenmalige school.
Ik was goed in Geschiedenis en Aardrijkskunde, maar wilde ook wel wat met rechten doen. Na het bezoeken van open dagen werd het me wat duidelijker; Het wordt Sociaal Juridisch Dienstverlening of de lerarenopleiding Aardrijkskunde.
Meeloper!
Na een meeloopdag op de HAN wist ik het zeker; het wordt Aardrijkskunde! De docent bij wie ik in de les zat vertelde zo geïnspireerd en had zoveel kennis dat ik zo erg onder de indruk was en ik mijn inschrijfformulieren gelijk invulde. Oké, dat ook weer niet, maar je snapt wat ik bedoel. Belangrijk punt voor mij was ook de omgang tussen de studenten en de docenten. Die heb ik altijd als zeer prettig ervaren, er heerste altijd een leuke, maar ook een goede sfeer waar geleerd kon worden, maar ook gelachen! Daar gaan jullie ongetwijfeld meer over lezen in de volgende blogs!
Groetjes Michael
*Bij de komst van een master in Nijmegen overweeg ik om deze hier te volgen..
Meer informatie over de lerarenopleiding aardrijkskunde
Hoi Michael. Welkom bij de club!
Leuk geschreven! Ben benieuwd naar de rest.
Leuk verhaal! En dat lijkt me toch ook nog steeds een leuk beroep, wie weet…!
Bedankt voor de leuke reacties!
heee leuk! nog iemand die al klaar is met studeren en gaat bloggen.. Helemaal top he!??
Werken is ook zoooo fijn vind ik… 10x beter als die stages…. Hoe ervaar jij dat?
Groetjes Maggy
Dus als ik het goed begrijp moeten we leerlingen gewoon massaal strafwerk geven om ze beter te laten nadenken over hun toekomst!? Haha, leuk verhaal Michael! Ben benieuwd naar je blogs.
Hallo Michael,
Voor het nieuwste digitale magazine van het ILS zou ik je graag per mail willen interviewen voor de rubriek ‘Na de opleiding’. Zou je hier aan mee willen werken? Stuur me dan even je e-mailadres, zodat ik je het interview kan sturen.
Alvast super bedankt!
Nadja – lerarenopleiding Nederlands
Dag Nadja, ik kan het helaas nu niet doen. Ik heb ivm het afsluiten van het schooljaar te druk. Misschien volgend jaar een keer?