Stage lopen met.. Bibiana Rischen (ALPO-studente)

Annemieke, studente ALPO

In de serie: Stage lopen met.. gaan we op bezoek bij ALPO’ers die stage lopen op verschillende bijzondere en inspirerende stagescholen. Hoe ziet een dag op deze stageschool eruit? Wat bewoog deze studenten om juist voor deze school te kiezen? Hoe zetten zij hun academische kennis in op deze stageplek? Het eerste blog in deze serie wordt afgetrapt door Bibiana Rischen22 jaar en vierdejaars ALPO-studente. Ze neemt ons mee naar haar stage in het Daltononderwijs op Daltonacademie De Meiboom in Nijmegen. 

Bibiana woont op kamers in Nijmegen en is in het weekend te vinden bij haar ouders in Tiel. In haar vrije tijd vindt ze het onder andere leuk om te Netflixen en af te spreken met vriendinnen. Bibiana vertelt: ‘’In mijn eerste jaar heb ik stagegelopen op de St. Victorschool in Afferden (groep 5/6). Het tweede jaar liep ik stage op De Trinoom in Wijchen (groep 1/2 Montessori). Vorig jaar mocht ik mijn stage lopen op Het Octaaf (inmiddels kindcentrum Toon) in Nijmegen (groep 8). Aan het eind van vorig schooljaar moest ik gaan kiezen waar ik mijn LIO-stage zou willen lopen. Ik heb toen voor mezelf goed op een rijtje gezet wat ik eigenlijk nog graag zou willen leren.  Op basis daarvan heb ik naar scholen gekeken. Een moeilijke keuze met het grote aantal scholen in Nijmegen! Ik wist dat ik nog graag een ander onderwijstype wilde zien en meer ervaring wilde opdoen met combinatieklassen.’’   

Uiteindelijk kreeg Bibiana na een gesprek met de schoolopleider en de directrice gelijk een goed gevoel bij de Meiboom. Zoals de naam van de schoolDaltonacademie de Meiboom, al zegt, geven ze hier daltononderwijs. ‘’Ik heb er zelf voor gekozen om vanaf het eind van de zomervakantie te beginnen. Ik heb toen de start van het schooljaar helemaal meegekregen. Ik ben ontzettend blij met deze keuze! Ik lig nu al vrij goed in het team en de band met de kinderen is ook al goed op gang aan het komen. Het was in combinatie met studeren goed te doen en ik zou het iedereen aanraden’’, zegt Bibiana.  

Bibiana loopt momenteel stage in groep 8Op een typische maandag komt ze rond kwart voor 8 aan op school. Ze bereidt dan wat voor en praat met haar mentor. De kinderen komen tussen 10 voor half 9 en half 9 binnen. ‘’We beginnen iedere ochtend met 15 minuten stillezen. Vervolgens hebben we spelling, begrijpend lezen en rekenen. Elk vak staat een halfuur ingeroosterd voor de instructie en eventueel al verwerking. Als deze drie vakken gegeven zijn is het half 11. De kinderen mogen dan eten en drinken. Tijdens dit eten en drinken wordt er voorgelezen. Om kwart voor 11 gaan de kinderen naar de gym. In de tijd dat de kinderen gym hebben, kunnen mijn mentor en ik de lessen doorspreken en dingen voorbereiden (zoals Close Reading lessen, oudergesprekken of Faqta). Om 12 uur gaan de kinderen gelijk vanuit gym naar huis. We hebben dan even middagpauze! Ik vind dat persoonlijk heel prettig, omdat je even rustig kan eten en ook nog wat voor de middag kan voorbereiden. 

De middag ziet er heel anders uit dan de ochtend. De kinderen komen om 1 uur weer op school. Het eerste halfuur staat er technisch lezen op het programma. Er wordt dan vaak de tekst gebruikt van de begrijpend lezen les van die ochtend. Daarna wordt het interessant: groep 8 wordt in tweeën gesplitst, evenals groep 6 en groep 7. Hiervan worden twee basisgroepen 6/7/8 gemaakt. Dit is dus anders dan de jaargroep (8) waar ze ’s ochtends in zitten. In principe heb je in de middag dus drie leerkrachten op twee groepen, met mij erbij vier. Eén daarvan gaat op maandag aan de slag met kindgesprekken. Op maandagmiddag hebben ze Faqta en DaltontijdFaqta is de methode voor wereldoriëntatie. Hierbij kunnen de kinderen op een chromebook werken. Ze kunnen filmpjes bekijken en vragen beantwoorden. Dit doen ze zowel op de site als in een doeboekje. Hier begeleiden twee leerkrachten, waaronder ik vaak. Het is fijn om het met z’n tweeën te doen, omdat de methode dit jaar nieuw is voor zowel de kinderen als de leerkrachten. Daltontijd is de tijd die de kinderen hebben om hun taken af te maken. Aan het begin van de week krijgen de kinderen een persoonlijke weektaak. Hierop staan de taken die ze die week af moeten hebben. Dit kunnen ze zelf inplannen. Af en toe kunnen ze dus in de les al wat verwerken, de rest doen ze zelf in daltontijd’’.  

Bibiana loopt dit jaar voor het eerst stage op een Daltonschool. Bij dit type onderwijs ligt de nadruk op de keuzevrijheid van de kinderen, de samenwerking en de zelfstandigheid. De keuzevrijheid en zelfstandigheid zie je terug in de eerdergenoemde weektaken die de kinderen krijgen. Het samenwerken zie je terug in de basisgroepen (6/7/8) en het groepsdoorbrekend werken. Er wordt ook regelmatig met de hele school iets gedaan, zoals samen lezen. Daarnaast is uitgestelde aandacht een onderdeel van daltononderwijs, iets waar de Meiboom veel mee bezig is. Hierbij leren kinderen dat ze niet gelijk geholpen kunnen worden en dan eerst verder moeten gaan. Dit zal ook de zelfstandigheid bevorderen. Ten slotte is de school bezig met het opzetten van een kindportfolio en ik-doelen. Het is de bedoeling dat kinderen en de leerkracht dit bijhouden om het leerproces inzichtelijk te maken. Kinderen stellen dan ook zelf doelen. Dit is eveneens van belang voor de keuzevrijheid en de zelfstandigheid van de kinderen. 

Daltonschool de Meiboom staat in de wijk Meijhorst, onderdeel van het stadsdeel Dukenburg. Het is een gemixte populatie: iets minder dan de helft van de kinderen is van autochtone komaf. Bij de rest van de kinderen hebben ouders een migratieachtergrond. Het is een mooie samensmelting van allerlei culturen. Dit kan het soms bijvoorbeeld lastig maken om goed te communiceren met ouders. Bibiana heeft bewust gekozen voor deze populatie. Het roept vragen op zoals: hoe ga je om met een thuissituatie van een kind? Waar komt het gedrag van een kind vandaan? Bij deze populatie zie je ook vaak dat de straatcultuur naar de klas wordt meegenomen. Bibiana zegt: ‘’Ik merk dat ook in mijn groepKinderen kunnen ook echt wel brutaal zijn tegen leerkrachten. Ze hebben duidelijkheid en grenzen nodig. In het verleden vond ik het nog wel eens lastig om mijn grenzen aan te geven en om echt consequent te handelen. Misschien herken je dat wel? Bij deze doelgroep moet je wel, anders lopen de kinderen over je heen. Dit heb ik heel erg geleerd en ik sta nu ook sterker in mijn schoenen. Kinderen weten precies wat ze bij mij wel en niet moeten doen’’.  

Bibiana is blij dat ze de vakken en kennis van de universiteit goed kan integreren en toepassen tijdens haar stage. ‘’Ik heb bijvoorbeeld meerdere kinderen met ADHD in mijn groep. Als ik daar wat meer over wil weten of eens iets anders uit wil proberen weet ik precies hoe ik daarover artikelen kan zoeken. Daarnaast heb ik nu de vakken BV3 – Relationele ontwikkeling en Coaching I. Hierbij leer ik meer over hoe je een relatie opbouwt met een kind en hoe je iemand kunt coachen. Het coachen zie ik ook terug in één op één gesprekken met kinderen’’. 

Heb je naar aanleiding van dit stuk nog vragen voor Bibiana, dan kun je haar bereiken via b.rischen@student.han.nl.  Meer weten over het Daltononderwijs op De Meiboom? Kijk dan zeker eens op de website: https://demeiboom.cms.socialschools.nl 

Voor dit artikel wil ik Bibiana Rischen en Marianne van den Broek (directrice De Meiboom) bedanken voor hun bijdragen.