Stage in de sloppenwijk
Jolien van Antwerpen, derdejaarsstudent Lerarenopleiding Geschiedenis
Op dit moment zit ik in Bangalore (India) om daar vier maanden te helpen op twee kleine scholen in Rajendra nagar, één van de sloppenwijken in de stad. Dit doe ik voor mijn minor, het International Teachers Programme. Op deze scholen geef ik les, bijles en probeer ik te helpen waar ik kan. De leerlingen zijn ongeveer 6 tot 16 jaar.
Hoewel je natuurlijk wel weet dat het in zo’n school er anders aan toegaat dan hoe je als verwende Nederlander gewend bent, is het toch genoeg om je mond open te laten vallen. In een klein gebouwtje middenin een straat zitten vier verdiepingen volgepropt met leerlingen. De leerlingen zitten op bankjes en als ze geluk hebben hebben ze ook een tafeltje om op te schrijven, soms is daar ook geen plaats voor. Boeken en schriften zijn er gelukkig wel, al staan er helaas in de boeken genoeg fouten. De docent staat voorin de klas bij het krijtbord waar ze net genoeg ruimte heeft om op te schrijven.
De kinderen vinden het heel interessant dat ik er ben, wat aan het begin nogal afleidend was voor de docent die les stond te geven. Dan keken de kinderen voornamelijk naar mij, maar uiteindelijk wendden ze er een beetje aan. Ook als je ze op straat tegenkwam werd er enthousiast naar je gezwaaid (al doen kinderen in India dat in het algemeen vaak naar blanke mensen). De foto’s op mijn telefoon van Nederland vonden ze ook heel leuk en als ik foto’s van hen maakte dan waren ze al helemaal blij.
Het lesgeven zelf is hier een uitdaging. Voor veel leerlingen is Engels nog best lastig en ze zijn een heel ander accent dan dat van mij gewend. Duidelijk en langzaam praten in redelijk simpele taal blijft dus belangrijk. Verder heb je een stuk minder materialen om mee te werken dan thuis. Ook kon ik eigenlijk weinig geschiedenis geven omdat de boeken heel erg gefocust waren op Indiase geschiedenis en daarvan kan ik de meeste namen niet eens uitspreken. De moderne en globale geschiedenis ken je wel een beetje, maar ze hadden het bijvoorbeeld ook over alle verschillende empires die India had gekend. Ik heb dus wel wat geschiedenis gegeven, maar ook Engels, rekenen, social science en science. Het laatste dat voor mij helemaal nieuw is, is de leeftijd van de kinderen. In principe studeer ik om op de middelbare school les te geven, maar ik heb hier ook al voor groep 3 gestaan en dat is toch wel iets anders, maar wel heel leuk.
Verder is India in het algemeen ook gewoon een land waar zo ongeveer alles anders is dan je gewend bent, soms positief, soms negatief. Ik heb helaas niet genoeg ruimte om dat hier uit te leggen, maar als je geïnteresseerd bent hou ik ook een blog bij over mijn ervaringen hier.