Stage: Door de jaren heen!
Jamilla, 4e-jaarsstudente ALPO.
Inmiddels ben ik zelf aangekomen in de afstudeerfase, en heb ik dus al een aantal stages achter de rug. Ik begon met mijn eerste stage in groep 5/6 op een reguliere basisschool met traditioneel onderwijs. Hierna liep ik stage in de kleuters, ook op een reguliere basisschool met traditioneel onderwijs. In mijn derde jaar, waarin je stage al vanaf september begint en je dus het hele jaar in dezelfde klas bent, liep ik opnieuw stage in groep 6, dit keer weer dezelfde onderwijsvorm maar wel op een multiculturele school. Ik had aan het einde van de kernfase dus eigenlijk weinig verschillende vormen van onderwijs gezien, en besloot daarom om stage te gaan lopen op een school met vernieuwend onderwijs. Ik loop nu stage op leerplein 3 (groep 7/8), waar leerlingen veel input hebben op hun eigen leerproces. Ik zal kort met jullie mijn verschillende stages doorlopen, en het verschil tussen de verschillende ALPO-jaren in de stage beschrijven!
De aller eerste stage
De eerste stage vond ik enorm spannend. Net twee maandjes liep ik op de HAN en de universiteit rond en toen moest ik al zelf voor de klas gaan staan. Ik wist niet zo goed wat de verwachtingen waren vanuit de opleiding of vanuit de stage, en ging met een open houding en gezonde spanning mijn eerste stagedag tegemoet. Ik had nog nooit voor een klas gestaan maar merkte gelijk dat ik het super leuk vond. Mijn mentor had in mijn eerste jaar al hoge verwachtingen van mij, als ALPO-studente. Ook mijn stagebegeleider destijds zei: “Je moet wel snel beginnen met lessen geven. En zorgen dat je straks aan het einde halve dagen al lesgeeft. Je bent ALPO-student dus je hebt weinig stagedagen, je moet aan de bak!”. Als ik hier nu aan terug denk is dat wel heel fanatiek. Je eerste stage is vooral bedoelt om kennis te maken met het lesgeven en te zorgen dat je van verschillende vakgebieden al losse lessen hebt gegeven. Maar achteraf was het ook niet slecht voor me, ik heb deze eerste stage al heel veel geleerd op vak-didactisch en pedagogisch gebied, en zo ging ik ook zelfverzekerd mij tweede stage tegemoet. Natuurlijk waren er veel leerpunten. Een fout die ik in het eerste jaar maakte was bijvoorbeeld teveel het vriendje zijn. Ik voetbalde iedere pauze mee met de kinderen en was het eerste jaar in het begin zeker iets te los, waardoor het soms lastig was om de kids naar me te laten luisteren. Volgend jaar zou ik dit zeker anders doen, was mijn gedachte toen.
Kleuters, is dat wat voor mij?
In het tweede jaar is het voor ALPO’ers verplicht om stage te lopen bij het jonge kind. Ik kwam terecht bij de kleuters. Van te voren keek ik er erg tegenop. Kleuters… Dat is toch niks voor mij?! Ik vond mezelf altijd meer een bovenbouw juf, en was heel benieuwd hoe ik deze stage zou ervaren. Wel ging ik met een open houding en zelfvertrouwen richting deze stage. De vorige stage ging erg goed voor een eerstejaars en teveel vriendjes worden met kleuters leek me makkelijker om te vermijden. De eerste dag vond ik gelijk al erg leuk! Ik was onder de indruk van hoe open kleuters zijn, ze zeggen echt alles wat ze denken en zijn nog erg onbevangen. Dit vind ik ook het leukste aan het jonge kind. Wel vond ik lesjes geven in het begin erg lastig, vooral differentiëren binnen de kringlessen was echt een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat een hele groep vrolijke enthousiaste kleuters naar je luistert? Hoe lees je leuk voor, met mimiek en wisselend stemgebruik? Ik heb hier geleerd om uit mijn comfortzone te stappen, maar heb zelf enorm veel stappen gemaakt op het gebied van klassenmanagement, organisatie en structuur. Ik vond het dan ook erg jammer toen het jaar voorbij was, ik had een leuke klik met mijn mentor en met de kids, en vond kleuters toch veel leuker dan ik van te voren had gedacht!
De leukste stage
Het laatste jaar van de kernfase moet je als ALPO3 student stage lopen bij het oude kind. Ik wilde graag een multiculturele school, en werd geplaatst in groep 6. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar dit was echt mijn leukste stage! Als ik nu weer op de school kom (voor een opdracht vanuit de universiteit) staan elke keer weer alle kinderen springend voor het raam: “Juf Jamilla! Kijk, daar is juf Jamilla!”. Ik heb in deze stage dan ook enorm veel geleerd. Ik begon gelijk in september, en vond het erg waardevol om deze eerste periode van het schooljaar ook mee te maken! Hier wordt namelijk je klas gevormd, en ik was daar nu echt een onderdeel van. Ook begon ik dit jaar wat strenger, om te voorkomen dat ik teveel het vriendje zou zijn. Dit hielp me erg in mijn pedagogische bekwaamheid, aangezien ik zo een betere startpositie had en orde houden tijdens mijn lessen nu een stuk soepeler verliep. Ook heb ik geleerd om met vele soorten culturen en leerlingen om te gaan. Zo kreeg ik eens een boek naar mijn hoofd, die volgde met de opmerking: “Ja dááág, ik ga echt niet naar de gang!”. Wat doe je dan als leerkracht? Ik wist het op dat moment niet, en heb de directeur erbij gehaald. Achteraf ook de enige juiste oplossing. Kortom heb ik hier geleerd hoe je zelf de klas moet draaien, hoe je een jaar opstart en hoe ik een goede juf wil zijn. Mocht je meer willen lezen over dit stagejaar, lees dan mijn andere blog: Stagejaar van een ALPO’er.
Afstudeerstage
Nu, in het afstudeerjaar, loop ik stage op een hele andere school. Dit is tot nu toe enorm leerzaam, omdat een andere onderwijsvorm heel anders werkt. Ik heb groep 7/8 en vind dit ook even wennen. Met groep 6 kon ik goede gesprekken voeren, grapjes maken, maar als ik wilde dat ze weer luisterden deden ze dat ook. Nu zijn kinderen wat brutaler, het duurt wat langer om een band op te bouwen en daar ben ik nu dan ook nog erg mee bezig. Ook moet ik erg wennen aan het leerplein. 60 kinderen die rondlopen en aan het werk zijn is niet niks, en daarnaast moet ik goed samenwerken met de twee andere leerkrachten en een andere stagiaire. Ik heb mezelf dus zeker uitgedaagd door voor een andere onderwijsvorm te kiezen, maar had wel gewild dat ik dat al in een eerdere stage had gedaan. Verder is het afstudeerjaar vooral heel leuk. Ik werk er nu naar toe om zelfstandig een leerkracht op het plein over te nemen, en die verantwoordelijkheid, is naast een beetje spannend vooral ook heel leuk. Ook merk ik dat ik in het vierde jaar al een hele hoop kennis en vaardigheden bezit, die me nu helpen en ervoor zorgen dat het lesgeven zelf me goed afgaat. Wanneer ik de relatie met de kinderen nog meer versterk zal dit lesgeven dan ook alleen nog maar beter en wat soepeler gaan. Nu moet ik soms nog erg veel de aandacht of om stilte vragen waardoor er wat minder ruimte is voor grapjes, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat straks helemaal goed gaat komen, en dat ik de blije, eigenwijze en grappige juf kan zijn die ik wil zijn! Want dat is waar het afstudeerjaar natuurlijk voor bedoelt is, ontdekken wie jij wil zijn als leerkracht, en dat ook echt kunnen zijn!
Kortom is het heel logisch dat je steeds meer leert, en elke stage steeds meer kan. Ook ga je elke nieuwe stage weer net iets zelfverzekerder tegemoet. Je kan weer meer dan het jaar daarvoor, en ik was steeds benieuwd hoe je dat nu terug zou zien in een nieuwe klas. Elke klas is namelijk anders, de ene klas vind je leuker dan de andere, maar uiteindelijk moet je wel voor elke klas staan en les kunnen geven. Vraag in het eerste jaar ook niet teveel van jezelf, je begint het pas net te leren 😉 En als er een tip is die ik graag mee wil geven: Zorg dat je de eerste drie jaar verschillende groepen en verschillende onderwijsvormen ziet! Ik zie nu pas, in mijn vierde jaar, een andere onderwijsvorm, en heb daar wel spijt van. Ik had veel liever ook nog het Jenaplan, Montessori of Dalton onderwijs gezien. Ook heb ik een groot ‘middenbouw gat’: ik heb geen idee wat de middenbouw doet, hoe kinderen in de middenbouw zijn en of ik dat leuk vind. Ik raad je dus aan om je zo breed mogelijk te oriënteren, zodat je in het vierde jaar echt weet wat je wilt, en daar een school bij kunt zoeken!
#meervoordeklas
Misschien een leuke tip voor jou als beginnend docent. Wij werken sinds kort met het Verbeterbord. Werkt echt super goed bij het alles op orde te krijgen en om de band tussen de docent en de leerlingen te verbeteren.
Leuk om te leren hoe de opleiding nu in elkaar steekt! Veel succes bij de rest van je carriëre!
Groeten, Carla