Simulatieschool; OBS De Oversteek.

Anne-Sophie van der Poel, vierdejaars PABO-student
Dinsdag 13 februari
Vandaag ging voor de derdejaars ALPO-studenten en vierdejaars PABO-studenten, van de februaristroom, het thema ‘Simulatieschool’ van start. Tijdens dit thema vormen wij, met een team van 20 studenten, het bestuur, de specialisten en leerkrachten van een school.
Vanmorgen om 09.00 uur werd in de hoorcollegezaal een college georganiseerd. In dit college hebben wij informatie ontvangen over hoe een bestuur in elkaar steekt. Welke invloeden effect uitoefenen op hoe een leerkracht zijn lessen geeft, was tijdens dit college een punt van aandacht.
Het verbaasd mij dat er zoveel organisaties en instanties effect hebben op hoe ik als leerkracht mijn lessen verzorg. Wanneer er op school inspectie langskomt, worden de pluspunten en de aandachtspunten van een school in een auditrapportage beschreven. Het team van de school moeten aan de hand van de aandachtspunten een plan schrijven. Bij het opstellen van dit plan moet er rekening worden gehouden met de wensen van de leerlingen, de ouders, de leerkrachten, de directie, maar ook de gemeenten en het bestuur.
Na het hoorcollege zijn we in de verschillende teams bij elkaar gekomen en hebben we de verschillende rollen binnen de school verdeeld. Voor mij is de rol van OJW coördinator en leerkracht van groep 5 weggelegd. Verdere rollen die zijn verdeeld zijn intern begeleider, hoogbegaafdheid specialist, reken/taal coördinator, cultuurcoördinator e.d.. Binnen deze rollen zullen wij de komende week verschillende opdrachten uitvoeren en verschillende professionals gesprekken voeren.
Woensdag 13 februari
‘Als je nooit bent gevallen, heb je ook nooit geleerd om op te staan.’ – Ouder van kind uit groep 5.
Met deze quote vatte een van de acteurs zijn feedback samen. Vijf acteurs kwamen vandaag onze ’teamkamer’ binnen met zorgen over hun kind. In gesprek met leerkrachten, directie en begeleiders is er naar oplossingen gezocht en zijn we als groep op verschillende onderdelen beoordeeld.
Verder hebben we met het team deze dag aan ons plan van aanpak gewerkt. In dit plan komt te staan aan welke onderdelen we als team het komende jaar gaan werken en welke doelen we over vier jaar bereikt willen hebben. Via documenten was ons van te voren informatie aangeleverd over waar de school tegenaan loopt en waar ze mee bezig zijn.
Ook hebben we voor onze school een website gemaakt.
Donderdag 14 februari
Vanmorgen om 10.00 uur stond de broer van een van de leerlingen bij ons voor de deur. Hiermee ging een nieuwe dag van start.
Na het werken aan ons plan en verschillende bezoeken van ouders, stond om half 3 de onderwijsinspecteur voor de deur. Hij heeft met ons naar ons plan gekeken en ons kritische vragen gesteld. Aan de hand van deze vragen hebben we ons plan aangepast en onze presentatie voorbereid. Morgen presenteren we ons plan aan het college van bestuur, door hen worden we als team op ons plan beoordeeld.
Ik kijk terug op een leerzame week, ik heb nu een beter beeld over wat er allemaal binnen een schoolorganisatie komt kijken en welke taken je als leerkracht mogelijk nog meer kunt vervullen.