Simulatieschool

Door Isabelle van Dee, 3e-jaarsstudent ALPO.

Afgelopen week heb ik met 5 verschillende groepen aan de simulatieschool gewerkt. De simulatieschool is een opdracht in het derde jaar van de ALPO (en vierde jaar voor zij-instromers van de Pabo). Je werkt in een groep of klas aan een fictieve school. Zelf werkte ik hier met mijn eigen klas aan.

Het begon allemaal op de eerste dag. Op deze dag kregen we een ‘audit’; dit is een rapport met verbeterpunten voor onze school. Ook ontvingen we algemene informatie over de school, zoals het feit dat de school in een nieuwbouwwijk staat. We kregen daarnaast casussen over onze leerlingen om ons alvast in te lezen. Voor deze leerlingen zouden op verschillende momenten in de week ouders kunnen langskomen voor een gesprek.

Nadat we ons met onze klas verdiept hadden in de verkregen informatie gingen we vrijwel gelijk aan de slag. We begonnen met het verzinnen van een naam. Dat werd ‘IKC de Cocon’. Daarna verdeelden we de rollen en begonnen we aan het verbeterplan en maakten stukken voor op onze fictieve website (zie foto).

Tussendoor hadden we af en toe oudergesprekken. Deze gesprekken vonden over het algemeen plaats met docenten van de HAN. Het waren veelal gesprekken die je normaal niet snel zou voeren over wat extremere, maar toch realistische, casussen.  Zo waren de ouders soms ook echt boos.
Het belangrijkste wat je hierbij leert, is omgaan met de situatie en de interactie in de gesprekken. Je zult later ook ouders krijgen die niet tevreden zijn of een lastige vraag hebben; dit was daar een mooie oefening voor.

De tweede dag hadden we ook weer oudergesprekken. Tussendoor kon er gewerkt worden aan het verbeterplan en de website.

De laatste dag hadden we nog één oudergesprek. Gevolgd door een presentatie van mensen die werkzaam zijn bij de inspectie. Dit was best leerzaam. Ze vertelden wat zij van belang vinden op een school en hoe hun dag verloopt. Ook was hier de mogelijkheid om vragen te stellen.

Nadat we naar de inspectie hadden geluisterd begon het moment van feedback geven en beoordelen. Alle scholen moesten elkaar feedback geven op de website. Hierna mocht elke school zichzelf presenteren en werd de beste school gekozen.

Helaas waren we niet de beste school, maar we hebben wel mooie feedback ontvangen op de gesprekken en de website. Ook hebben we een mooie inkijk gehad in een werkdag van een inspecteur. Maar misschien is teambuilding wel het allerbelangrijkste wat we mee hebben gekregen van deze opdracht.