Samenwerking Lerarenopleiding Nederlands en Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen
In februari is de Lerarenopleiding Nederlands gestart met een project Taalkunde op een van de Nijmeegse Alliantie-scholen, de SSgN. Binnen het project gaan leerlingen uit 5 vwo aan de slag met onderzoek doen naar een taalkundig fenomeen.
De aftrap vond begin februari plaats op de SSgN door een hoorcollege over onderzoek en taalkunde, verzorgd door dr. Judit Steenge, gepromoveerd taalkundige, verbonden aan onze bachelor- en masteropleiding Nederlands. Momenteel werken de leerlingen ijverig aan de verslaglegging van hun onderzoek.
Voor hen is het een goede opmaat naar de opstart van hun profielwerkstuk: het taalkundeonderzoek is namelijk ook een nadere kennismaking met het fenomeen onderzoekscyclus en is tevens een goede manier om te werken aan hun opzoekvaardigheden; leerlingen zoeken naar relevante digitale en papieren bronnen die kunnen helpen bij het beantwoorden van de door hen bedachte onderzoeksvraag. Aanvankelijk lijken leerlingen geïntimideerd doordat taalkunde een onbekende tak van sport is geworden binnen het taalonderwijs. Het is mooi om te zien dat ze met de juiste stap-voor-stap begeleiding komen tot goede hoofdvragen en uitkomen bij relevante bronnen.
Binnen dit project leren de leerlingen over een domein van het schoolvak Nederlands dat inmiddels, helaas, bijna geheel is verdwenen op middelbare scholen. Door nieuwe initiatieven als Curriculum.nu, Nederlands Nu! en – in het klein – het uitzetten van dit project, krijgt taalkunde in de toekomst hopelijk weer meer aandacht in het voortgezet onderwijs.
Zowel docenten van de lerarenopleiding Nederlands als docenten op de SSgN zijn enthousiast over deze concrete stap in het geven van nieuwe, inhoudelijke invulling van het curriculum van het schoolvak Nederlands. Het geeft vertrouwen in de toekomst, waarin de docent in het vo hopelijk meer aandacht durft te besteden aan de inhoud van het vak, in plaats van het CE dusdanig centraal te stellen ten koste van al die andere belangrijke en rijke vakonderdelen, zoals literatuur(geschiedenis) en taalkunde.
De opleiding Nederlands hoopt volgend schooljaar ook een taalkundeproject op te zetten voor het tweedegraads gebied, in de onderbouw van de SSgN.
Mail naar Judit Steenge of Joris Geelen voor meer informatie over dit initiatief.
Joris Geelen
Lerarenopleiding Nederlands