Voorbereiding Marokkoreis: ‘Poetry in different colors’

Poetry in colors
Annelijn Swartjes, Wietske Nieuwenhuis en Marike Baltussen, tweedejaars studenten lerarenopleiding Nederlands

De afgelopen veertien weken hebben we de dinsdagavond op school vertoefd. In totaal hebben we tien lessen Franse taal gevolgd en zijn we vier keer bij elkaar gekomen met de hele groep studenten en docenten. Tijdens deze bijeenkomsten zijn we meer te weten gekomen over  de Franse taal en over Marokko.  De workshop die we in Marokko gaan houden tijdens de tweedaagse conferentie op de lerarenopleiding in Marrakech is voorbereid en ligt klaar om gepresenteerd te worden.

Kortom: na vele voorbereidingen en taken is nu eindelijk bijna het moment van vertrek aangekomen. Nog maar een kleine week en dan zitten wij in het vliegtuig naar het voor ons nog onbekende Marokko!

Het is nog maar een paar weken geleden dat we met z’n vieren (ook onze begeleidster Anne was erbij) boven een blanco vel papier zaten. Op dat moment hadden we nog geen idee wat we van plan waren met onze workshop.

Na verschillende brainstormsessies waren we het erover eens dat we de richting van fictie en poëzie in wilden. Alle drie vinden wij dit een erg interessant deel van onze opleiding. Poëzie en fictie is erg breed en je kunt er veel mee in de lessen. Daar hebben de Marokkaanse studenten dus ook wat aan!

In onze workshop willen wij de Marokkaanse studenten laten zien hoe zij poëzie in hun lessen toe kunnen passen om deze nog interessanter te maken. Door het publiek zelf de werkvormen te laten ondergaan, hopen wij hen enthousiast te maken over deze vorm van les geven.

Tegelijkertijd leren wij via gedichten de Marokkaanse studenten en hun cultuur beter kennen en andersom komen zij meer over ons en de Nederlandse cultuur te weten. We zijn oprecht erg benieuwd naar de mening van de studenten over het werken met poëzie en we vragen ons af wat hun ervaringen ermee zijn.

Naast de workshop gaan we in Marokko natuurlijk nog veel meer ondernemen. In de bijeenkomsten  hebben we het gehad over de natuur in Marokko, het leven in Marokko, het eten in Marokko en nog veel meer. We hebben dus enigszins een beeld gevormd bij het land en we zijn nieuwsgierig of deze beeldvorming overeenkomt met wat we gaan zien.

Op dit moment vinden we het vooral moeilijk om een beeld te vormen bij het onderwijs in Marokko. We hebben het er veel over gehad, maar het blijft heel subjectief.  We verheugen ons erop om de verschillende scholen te gaan bekijken en zo ons beeld bij het onderwijs in Marokko concreet te maken!

We kijken alle drie erg uit naar de reis! Wordt vervolgd…