Peacefull Genadendal
Esther Kruithof, derdejaars PABO student
Hallo allemaal,
Ik mag 5 maanden lang mijn minor global awareness in Zuid-Afrika volgen. Twee uur van Kaapstad af ligt het prachtige plaatsje Genadendal, wat door de mensen zelf ook wel Genaal wordt genoemd. Ik ben hier nu 2 maanden en wat houd ik van deze plek! Als we ’s ochtends naar school lopen hebben we uitzicht op een prachtig gebergte en de koeien en paarden lopen over straat om je heen. Ik noem het zelf ook wel peacefull Genadendal, want dat is het echt.
Maandag t/m donderdag ga ik naar de Primary School L.R. Schmidt. Op deze school zitten 430 kinderen die ingedeeld zijn in grades. Zelf geef ik les in grade 3, wat in Nederland groep 5 is. De school begint in de zomertijd om 07:30 en in de wintertijd om 8:00. Laatst regende het een paar dagen waardoor veel huizen waterschade hadden. De dag erna regende het nog steeds en kwamen er 7 van de 20 kinderen naar school. Ook was er een dag geen school omdat er te weinig kinderen kwamen. In de ochtend beginnen ze altijd met een stukje uit de bijbel en er wordt 5 keer per dag gebeden. Ze hebben geen dag rooster en wat me opvalt is dat de kinderen vaak ook niks doen. Zo was een docent laatst de hele week bezig met het schrijven van rapporten terwijl de leerlingen dan boekjes lezen, tekenen of gewoon met hun hoofd op de tafel liggen. Ik hoorde van studenten die hier eerder waren geweest ook wel dat ze het in de klas chaotisch vonden. Ik denk dat dit gewoon een cultuurverschil is en de leerkrachten en kinderen hier het helemaal niet als chaotisch ervaren. De kinderen hier zijn eraan gewend om geen dag rooster te hebben en af en toe zichzelf te vermaken, al leidt dit ook vaak tot stoeien en uiteindelijk vechten.
Ik had van tevoren verwacht dat ik op de school zou komen en er bijna geen materialen beschikbaar waren. Toch viel dat heel erg mee, want toen ik aankwam hadden alle leerlingen tafels, stoelen, boeken en hing er zelfs een digibord aan de muur! Het digibord hangt er nu sinds een jaar en er zijn er ook maar 2 in de hele school, dus het wordt nog niet optimaal gebruikt. Docenten weten hoe ze het moeten gebruiken maar kennen weinig programma’s. Ik hoop dus ook dat ik de school hier een stukje verder in kan helpen, want op de PABO in Nijmegen worden we doodgegooid met ICT vaardigheden. Ook zijn David, Demi en ik gevraagd om activiteiten te bedenken en te organiseren voor de waardes die in het jaar centraal staan (zelfstandigheid, empathie, dankbaarheid etc). De school doet nog niet zoveel met de waardes en hier willen wij graag verandering in brengen. Deze kinderen krijgen thuis niet allemaal het beste voorbeeld en dus zijn deze waardes extra belangrijk voor ze.