HANgen Art, een uniek kunstproject op de Open Dag

Door Inge Leuverink, docent Pedagogiek en Onderwijskunde aan de PABO Nijmegen, dit jaar afstuderend aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, opleiding Fine Arts and Design in Education (FADE). In het kader van mijn studie onderzoek ik de mogelijkheden van art based education en participatory art binnen onderwijs. Zaterdag 13 januari van 10.00 tot 14.00, op de Open Dag van de […]

Blijf in jezelf geloven!

Joep Thijssen, derdejaarsstudent Pabo Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst heb geschreven. Omdat mijn laatste stage van de kernfase binnenkort eindigt, wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen, omtrent de stages en begeleiding vanuit HAN pabo en de stagescholen. Ik vind namelijk dat de praktijk het belangrijkste oefenmiddel is om je te ontwikkelen tot […]

De HANggroep kiest voor experiment en duurzaamheid….

Inge Leuverink, docent Pedagogiek en Onderwijskunde Dit jaar afstuderend aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, opleiding Fine Arts and Design in Education (FADE).  In het kader van mijn studie onderzoek ik de mogelijkheden van art based education en participatory art binnen onderwijs.  Een onderdeel daarvan is het  project “HANgen” . Met een groep gebruikers van het I/O gebouw (docenten, medewerkers, […]

Wat een ochtend

Yael Belder, derdejaarsstudent lerarenopleiding Nederlands deeltijd Het is vrijdagochtend, half negen. Weer een vrijdagochtend, weer een lange dag waarop je het weekend al kan ruiken, bijna kan aanraken zelfs en alleen deze dag nog moet uitzitten. En wat duurt die dag dan lang, als je de tijd alleen maar aan het uitzitten bent. Maar toch is dat wat je doet, […]

HANgen Art project – Bijeenkomst 3

Michelle Melchers, tweedejaarsstudente Opleidingskunde Ik doe mee aan het project ‘HANgen’, omdat kunst & cultuur mij enorm fascineert. Toen er de mogelijkheid was om mee te werken aan (de totstandkoming van) een kunstproject in het Educatie-gebouw van de HAN, hoefde ik niet lang na te denken! Wat mij betreft kan dat prachtige nieuwe gebouw, een mooi kunstwerk gebruiken dat de studenten […]

HANgen kunsttraject – Bijeenkomst 4

Michelle Melchers, tweedejaarsstudente Opleidingskunde In bijeenkomst 4 van het HANgen traject, gingen we gelijk van start. De HAN open dag op 13 januari, waarin we het hangend kunstwerk in samenwerking met bezoekers zullen samenstellen, komt namelijk steeds dichterbij! In groepjes zijn we denkmodellen (kleinere uitprobeer-versies) aan het maken van het uiteindelijke kunstwerk. En jongens… wat belooft dat veel goeds! Heel […]

Dublin, wat heb je toch mooi onderwijs (door Nicolette Hendriks ILS-NL4)

Nicolette Hendrinks, vierdejaarsstudente lerarenopleiding Nederlands ‘Ladies and gentlemen, thank you for flying with Ryanair.’ We konden ons weer een beetje ontspannen nu we in Dublin geland waren, maar eigenlijk ook weer niet. De spanning voor de komende dagen gierden door ons lijf. Hoe ziet het Ierse onderwijssysteem eruit? Welke dingen doen zij op de scholen wat wij niet doen? Maar […]

Het HANGen project: Participatory Art als onderdeel van een nieuwe onderwijsomgeving

Inge Leuverink, docent Pedagogiek en Onderwijskunde. Dit jaar afstuderend aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. In het kader van mijn afstuderen onderzoek ik de mogelijkheden van art based education en participatory art.  Een onderdeel daarvan is het  project “HANgen” . Met een groep gebruikers van het I/O gebouw (docenten, medewerkers, studenten) als creatieve denktank, […]

“Waarom de ALPO?” Motivatie van een eerstejaars student

Sanneke Hogendorp, eerstejaarsstudent  aan de ALPO  Ook tijdens de opleiding laat de HAN studenten nadenken over hun studiekeuze. In het propedeutische jaar, is de ALPO verplicht om een onderwijsverhaal te schrijven. Hierbij belichten de studenten hun keuze voor de ALPO nogmaals, en kijken ze ook terug op hun eigen schooltijd. Ook ik, Sanneke Hogendorp, heb zo mijn eigen motivatie voor […]

Met je Pabo-diploma bevoegd lesgeven op het vmbo?

Heb jij je Pabo-diploma en wil je (ook) les kunnen geven op het vmbo? Dan is het Opscholingstraject  ‘groepsleerkracht vmbo-onderbouw basis/kader’ misschien wel wat voor jou! Als je dit traject met succes afrondt, behaal je de bevoegdheid ‘groepsleerkracht onderbouw basis/kader’. Na het Opscholingstraject ben je inzetbaar en bevoegd voor Nederlands, Rekenen/Wiskunde en het gekozen vak of de vakken uit de […]