Orde houden zonder straffen is onmogelijk in Zuid-Afrika
Robin Harmsen, 22 jaar, derdejaarsstudent Leraar Geschiedenis
Tijdens mijn opleiding heb ik veel literatuur over het orde houden gelezen. Hoe houd je het beste orde? Doe je dit door veel te belonen? Doe je dit door veel te straffen? En hoe straf je een leerling?
Tijdens mijn vorige stageperiodes heb ik moeite gehad om leerlingen te straffen. Ik hou niet van straffen en ik zie straffen als iets negatiefs, dus daarom probeer ik het zoveel mogelijk orde te houden door positief gedrag te belonen.
Voor mijn minor: ‘onderwijs in internationaal perspectief’ loop ik stage op de Groenberg primary school in Grabouw, Zuid-Afrika. Ze hebben laatst een grote donatie gekregen om beamers en smartboards te kopen. Ik help de sectie geschiedenis om nieuw materiaal te ontwikkelen.
Omdat ik het interessant vind om te onderzoeken hoe het onderwijs in Zuid-Afrika is, observeer ik regelmatig lessen bij andere docenten. Het valt mij op dat docenten heel veel moeite hebben om orde te houden. Tuurlijk, orde houden voor een klas met 40 á 50 kinderen is lastig, maar dat is niet het grootste probleem. Docenten kunnen/mogen hier niet straffen. Sinds enkele jaren mogen docenten kinderen niet meer slaan (wat hier en daar nog steeds gebeurd, ook op Groenberg primary school) en omdat ze de leerlingen niet meer mogen slaan hebben docenten geen middelen om leerlingen te straffen.
Docenten mogen en kunnen leerlingen niet laten nakomen, omdat veel leerlingen met de bus worden opgehaald. Als ze de leerlingen laten nakomen dan komen die leerlingen te laat voor de bus en kunnen ze dus niet meer naar huis. Corvee of strafwerk mag je ook niet geven. Dit word namelijk gezien als gedwongen arbeid, dus slavernij en dat is verboden. Je mag ook geen mobieltjes innemen, omdat dat wordt gezien als diefstal.
Docenten kunnen leerlingen eruit sturen, dan krijgen ze een preek van de directeur en vervolgens kunnen ze zonder enige vorm van straf weer terugkeren naar de les. De directeur kan leerlingen van school af sturen, maar dit maakt veel leerlingen niets uit. Ze hebben hier namelijk geen leerplichtambtenaar en hun toekomst boeit de leerlingen niet. De gedachte is dat ze toch wel eindigen in de goot.
Hoe proberen ze hier wel orde te houden? Ongeveer een keer per maand hebben ze een bijeenkomst in de aula. Daar krijgen de leerlingen in combinatie met heel veel gospel en religie te horen dat ze hun leraren moeten respecteren. Dat is volgens hen de enige manier hoe ze ervoor kunnen zorgen dat leerlingen zich gedragen.
Ik houd helemaal niet van straffen, maar ik heb het nut van straffen wel ingezien. Hoe kan je ervoor zorgen dat een ongemotiveerde leerling zijn huiswerk afmaakt? Onder andere door te dreigen met straffen. Want als een positieve benadering niet werkt, dan moet je ook kunnen straffen. Het vervelende is dat docenten dat hier niet kunnen en dat maakt orde houden in Zuid-Afrika heel lastig.
Meer weten over mijn reis in Zuid-Afrika? klik dan hier.