Onderwijs in internationaal perspectief: vluchtelingen variant

Nienke Visser, derdejaars student lerarenopleiding biologie.

Mijn naam is Nienke en ik heb het afgelopen halfjaar de vluchtelingen variant van de minor onderwijs in internationaal perspectief gevolgd. De keuze voor deze minor was voor mij heel makkelijk: ik hoorde dat je tijdens deze minor stage kon lopen op een ISK school. Op een ISK school zitten leerlingen die uit het buitenland komen maar nog niet goed genoeg Nederlands kunnen om in het reguliere onderwijs mee te draaien.

In mijn middelbare schooltijd heb ik op een soort vergelijkbaar vrijwilligerswerk gedaan en dat beviel goed. Tijdens de minor heb ik dan ook twee dagen in de week op het ISK in Arnhem stage gelopen, hier hielp ik met het vak mens en natuur. De leerlingen op deze school krijgen veel Nederlands les, maar ook rekenen, drama, kunst, mens en maatschappij en mens en natuur. Op een ISK school zitten leerlingen met verschillende culturele achtergronden en ze spreken verschillende talen. Om hier goed mee om te gaan en rekening mee te houden was een uitdaging. De leerlingen wisselen ook erg in niveau, sommige hebben in het land van herkomst gestudeerd en andere hebben nooit op school gezeten. Hierdoor moest ik in de lessen veel differentiëren en heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe je moeilijke biologische onderwerpen makkelijker kan uitleggen en wat de meerwaarde is van uitbeelden en plaatjes.

Nadat leerlingen ongeveer twee jaar op een ISK school les hebben gehad zullen ze gaan instromen in het reguliere onderwijs van Nederland. Ik was erg benieuw naar de verschillen in lesgeven voor docenten op een ISK school en in het reguliere onderwijs, dus ik heb een onderzoeksverslag hierover geschreven met een aanbeveling voor docenten.

Veel van de leerlingen op een ISK school zijn hun eigen land ontvlucht in verband met oorlog of andere problematiek. Al deze leerlingen hebben te maken met de inburgeringsregels en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Om een beter zicht te krijgen op wat deze leerlingen hebben doorgemaakt met hun reis naar Nederland én alle regels zodra ze zich aanmelden bij een asielzoekerscentrum hebben ik en de andere studenten van deze minor verschillende mensen geïnterviewd. Zo zijn we bij een asielzoekerscentrum langs geweest, hebben we met werknemers van de IND gesproken en met verschillende vluchtelingen gepraat. Hierdoor heb ik nu een beter beeld over wat vluchtelingen moeten doen en aan welke eisen ze moeten voldoen om een Nederlandse burger te worden.

De grote vluchtelingenproblematiek lijkt wel voorbij, maar nog steeds steken er elke dag mensen de middellandse zee over met gevaar voor eigen leven. Iedereen heeft een mening over wat we moeten doen aan deze problematiek maar niet iedereen leest zich even goed in. Door het doen van deze minor heb ik een goed beeld gekregen van deze problematiek en veel geleerd over eigenschappen van docenten op een ISK school. Dit is echt een aparte tak van sport en ik ben heel dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken!

Reacties

  1. 18 juni 2019 door Kees-Jan

    Mooi verslag van wat je gedaan hebt en wat je geleerd hebt. Leuk om te lezen dat je dit ‘altijd al wilde doen’!
    Groetjes!