Niet bang zijn, gewoon durven!

Hilde Damen, derdejaars student lerarenopleiding Nederlands

De 24-jarige Danny Jacobs is nu iets meer dan een jaar afgestudeerd als docent geschiedenis en geniet enorm van het leven als een echte leraar. Na zijn LIO-stage mocht hij op college den Hulster in Venlo blijven werken. Hij is dus eigenlijk nooit ‘werkloos’ geweest. Vanaf de brugklas wist Danny al dat hij het onderwijs in wilde. Het was zijn leraar aardrijkskunde die hem inspireerde. Hij had volgens Danny namelijk altijd de mooiste PowerPoints en de prachtigste verhalen. Danny wist het zeker: zo wilde hij dat ook gaan doen!

De lerarenopleiding die hij ook aan de HAN in Nijmegen heeft gevolgd, zag hij niet echt als inspirerend. Pas nu Danny zelf als docent aan het werk is, heeft hij in de gaten hoeveel kennis en kunde sommige docenten van de lerarenopleiding hebben. ‘Ik realiseer me nu pas dat ik op het hbo les heb gekregen van heel veel goede docenten.’ Hij herinnert zich een aantal docenten die prachtig konden vertellen. Voor een vak als geschiedenis is het goede verhaal vertellen één van de belangrijkste dingen, vindt Danny.

Op het moment geeft de pas afgestudeerde geschiedenisleraar 15 uur les in de week. Hij geeft niet alleen geschiedenis, maar ook het vak mens & maatschappij. Voor de rest brengt Danny nogal wat uurtjes door als ICT-coördinator. Hij helpt zijn collega’s en leerlingen met dingen die betrekking hebben tot ICT. Komend jaar gaat ie dan ook nog een opleiding tot ICT-coördinator volgen om de fijne kneepjes van het vak te leren.

Hij haalt echt voldoening uit zijn baan als leraar en ICT-coördinator. ‘Leerlingen zijn heel erg dankbaar voor wat je hen leert.’ Hij vindt het inspirerend dat leerlingen eigenlijk meteen feedback geven op bepaalde werkvormen en je dus eigenlijk iedere dag samen met je klas op zoek gaat naar de ideale les. Ook het omgaan met collega’s en ICT vindt Danny ontzettend leuk om te doen. Door anderen iets te leren, leert hij zelf ook veel.

Danny is er zich van bewust dat hij geluk heeft gehad dat hij meteen een baan aangeboden heeft gekregen na zijn LIO. ‘Laat tijdens je LIO-stage je stageschool zien wat je in je mars hebt. Probeer je aantrekkelijk te maken voor je potentiële werkgever. Scholen zijn altijd opzoek naar “groeibriljantjes”’. Hij is ervan overtuigd dat als je je best doet, je ook een heel eind kan komen, maar je moet wel zorgen dat je jezelf blijft. Voor een goede docent is geen definitie te vangen, vindt Danny. Iedere docent is op zijn/haar manier goed, je moet gewoon dicht bij jezelf blijven.

Danny vindt dat je op stage eigenlijk alles moet proberen. Iedere fout die je maakt, is een leermoment. Je moet niet bang zijn, maar gewoon durven. Geniet van elke dag die je les mag geven! Leerlingen waarderen je, ook al laten ze dat vaak niet zo zien.