Nakijken

Ilse is vierdejaars student lerarenopleiding geschiedenis

Toetsen nakijken…
Toen ik zelf nog op de middelbare school zat en ik dacht aan docenten dan dacht ik meteen aan proefwerken nakijken. Dit leek me geweldig, het spannendste aan het hele beroep! 

Nu ik ook daadwerkelijk moet nakijken is het allemaal veel minder spannend. Om de proefwerken van één klas na te kijken ben ik vaak wel anderhalf uur bezig. Ik kijk trouwens met een groene pen na; dat is voor de kinderen wat gezelliger en staat niet zo hard. Ook tel ik de goede antwoorden in plaats van te focussen op de fouten. Lezers, noteer dit. Goede tip. Gemakkelijk in praktijk te brengen.

Droomhuis
Soms is het nakijken van toetsen en opdrachten toch leuk. Vorige week bijvoorbeeld: omdat ik één les over had en ik die op moest vullen besloot ik de leerlingen een tekening van hun droomhuis te laten maken. Ik geef nu les aan de brugklas en die vinden dat nog leuk om te doen. 4HAVO zit hier minder op te wachten, alhoewel de stoerste leerlingen vaak al snel aan de slag gaan met wasco en stiften om hun villa’s te tekenen en vervolgens de tekening toch wel mee willen nemen om thuis te laten zien.

De natuur een handje helpen
Anyway, de leerlingen moesten hun droomhuis tekenen op een a3 vel en van tevoren moesten ze enkele vragen beantwoorden over zuinig omgaan met water, grondstoffen en energie. Ze moesten bijvoorbeeld nadenken over zonnepanelen en zonneboilers.

Ik heb de opdrachten ingenomen en doorgelezen. Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat deze leerlingen totaal niet bezig waren met zuinig aan doen en de natuur een handje helpen. Wel moet ik ze meegeven dat ze creatief zijn. Hieronder enkele opmerkelijke antwoorden…

Vraag en antwoord
Leerling: Mevrouw, ik wil een groot huis met een tuin in Tokio! En een zwembad!
Ik: Denk jij dat er plek is in Tokio voor een groot huis met een tuin én een zwembad? Dan moet je eerst zo’n enorm flatgebouw slopen.
Leerling B: Nou mevrouw, in Tokio is nu toch alles al plat, dus dat moet geen probleem zijn.

Welk type woning ga je kiezen? Een appartement, open bebouwing, halfopen bebouwing, gesloten bebouwing? Leg je antwoord uit en teken dit dadelijk.
– Een parkvilla, maar ik wou eigenlijk een hutje op de hei.

Ga je regenwater hergebruiken in je woning? Zo ja, waarvoor ga je dit dan gebruiken?
– Ja hallo, dat is vet nasty! Dacht het niet heh!

Zijn er nog andere maatregelen die jij kan nemen om zo zuinig mogelijk met water om te springen? Geef er zeker drie.
– Ik koop gewoon schoon water hoor.
– De kraan open laten voor de kat.

Ga jij gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen? Waarom wel, waarom niet?
– Nee, want als ik mijn droomhuis kan waarmaken dan kan ik mijn droom om rijk te worden toch ook waarmaken?
– Nee, dat is @#%& idioot, ik ben gierig.
– Nee, ik vind zuinig saai.

Op welke manier ga je hernieuwbare energie gebruiken?
– Zonnepanelen, maar dat is lelijk. Dus waarschijnlijk niet.

Op welke manier plaats je een zonnepaneel en/of zonneboiler het best op je dak? (hellingshoek en oriëntatie) Waarom?
– Met een ladder.

Creatieve proefwerken
Diezelfde week heb ik ook een proefwerk nagekeken. Ook daar viert creativiteit hoogtij.

Wat zijn Vikingen?
– Dat waren van die mensen die zo’n bijldinges hadden met van die rokjes aan.
– Mensen die er lelijk uitzagen met een baard en een snor en lelijke kleren die uit Scandinavië komen.
– Mensen uit Spanje.

Wat deden rijke boeren om zich te beschermen tegen de Vikingaanvallen?
– Ze plantten prikkeldraad.

Waardoor kon de pest zich in de 14e eeuw zo snel verspreiden? Noem twee redenen.
– Handel.
– Handel.

Oké, stiekem is het nakijken wel leuk. Behalve als je alleen maar meerkeuzevragen moet nakijken.

Website lerarenopleiding geschiedenis

Reacties

  1. 27 april 2011 door Michelle Trienekens

    Creativiteit is volgens mij een onuitputtelijk bron bij leerlingen. Geweldig wat voor antwoorden/reacties er soms uit komen.

  2. 27 april 2011 door Marijn

    Hoi Ilse!
    Haha, wat een grappig verhaal! De reacties van de leerlingen zijn super. Ik ben ook voor het nakijken met de groene pen, het is maar een kleinigheidje waar je aan moet denken, maar met groot effect! Dat idee van ‘je droomhuis tekenen’ is erg leuk, en kan aangepast worden bijna ieder vak! Die opdracht ga ik dus van je ‘lenen’ voor mijn volgende stage 😉

  3. 27 april 2011 door Ilse

    Hee Marijn!
    Die leerlingen zijn echt geweldig.. De dingen die er uit die monden komen de hele dag, ik word daar helemaal vrolijk van. En als je nou al mijn blogs leest, daar komen nog veel meer van die handige tips in voor 😛

  4. 28 april 2011 door Priscilla Aalbers

    Hoi hoi! Ik ben het met Marijn eens ^^ erg leuke opdracht die je inderdaad voor bijna elk vak kan aanpassen. Ik heb in november een keer bij een les geschiedenis geobserveerd waar de opdracht was om een eiland in te richten – lijkt er wel op ^^,

    Erg leuke en goed geschreven blog om te lezen 😉

  5. 29 januari 2012 door frederieke

    Hahahah komt me bekend voor dit vooral een paar antwoorden hahah

    liefs,frederieke