Minor ”Onderwijs in een internationaal perspectief” – Yogyakarta Indonesië (deel 4)
Mijn naam is Iris van den Boom. Ik ben een derdejaars student aan de tweedegraads lerarenopleiding Biologie. In de aankomende 5 blogs zal ik schrijven over het 2e semester van leerjaar 3, het minor gedeelte. Ik doe de minor ‘’Onderwijs in een Internationaal perspectief’’ in Yogyakarta Indonesië. Ik zal daarom vertellen over hoe de keuze voor mijn minor tot stand is gekomen, over de voorbereidingen hiervan, mijn stage tijdens de minor, de lessen die ik volg aan de universiteit en het leven in Indonesië voor mij. Hopelijk krijg je hierdoor een beter beeld over hoe dit gedeelte van de opleiding ervoor mij uitziet en wat de mogelijkheden hierin zijn. Ik ga het in deze blogpost hebben over hoe het is om vakken te volgen aan universiteit ‘’Sanata Dharma’’ in Yogyakarta.
Naast het doen van een stage, volg ik hier ook vakken aan de universiteit. Toen we het registratieformulier vanuit de universiteit kregen, stonden hier ook al een aantal vakken bij waaruit wij konden gaan kiezen. De vakken behoren tot de afdeling ‘’English litarature en English letters’’, dit betekent dat ze niet perse aansluiten bij onze lerarenopleiding, maar wel in het Engels zijn, waardoor we deze kunnen volgen. We hebben daarom goed gekeken naar de namen van de vakken en wat ze zouden kunnen betekenen, daarna hebben we een voorkeur opgegeven. Pas bij de eerste officiële meeting met de universiteit in Yogyakarta hebben we de vakken nogmaals doorgenomen en deze definitief gekozen.
Wij hebben onze keuzes gebaseerd op het aantal uren/punten, de tijd in het rooster en wat de vakken precies inhouden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de vakken: cultural studies, book report en western civilization. Ik heb de vakken zo uitgekozen dat ik maar één volledige dag op de universiteit ben om deze te volgen. Hiernaast is er soms wat voorbereidingswerk voor de vakken of naslagwerk/vragen om te doen, hier besteed ik dan op een andere dag in de week tijd aan.
Wij konden de eerste week van het semester meteen beginnen met de vakken. Ik zit bij alle vakken wel bij een andere Nederlandse studiegenoot in de klas, omdat we soms dezelfde keuzes hebben gemaakt. De rest van de klas bestaat alleen uit Indonesische studenten, zij keken behoorlijk op toen wij de eerste dag de klas binnen liepen. Er zijn op de universiteit niet heel veel westerse internationale studenten, dus deze mensen vinden het vaak interessant als iemand dezelfde les volgt als hen.
De lessen gaan er hier heel anders aan toe in vergelijking met Nederland. De docent is alleen maar aan het woord, ook al is een les drie uur lang (of wij moeten toevallig presentaties geven). Tijdens de lessen zijn er geen pauzes, maar je mag tussendoor gelukkig wel naar de wc lopen. Door deze manier van lessen volgen is het soms moeilijk om mijn concentratie te behouden. Wat betreft de Indonesische medestudenten in de klas, zij zitten heel veel op hun telefoon. Ze benaderen de docent met veel respect, maar in de les zelf tonen ze weinig interesse richting de theorie of de docent. De studenten zijn hiernaast ook erg verlegen, ik had verwacht dat ik wel contact zou overhouden buiten de lessen om met studenten maar ze vinden het heel spannend om met ons te praten.
Wat betreft de indeling van het semester staat dit van te voren volledig ingepland. Dit heeft de docent in de eerste les laten zien. In totaal zijn er 16 lesweken, ongeveer op de helft zijn er ‘’midterms’’ en richting de laatste weken ‘’endterms’’. Hiervoor moeten wij soms projecten doen of leren voor een tentamen. Bij deze projecten worden wij gewoon ingedeeld bij de andere studenten, dit leek mij interessant om mee te maken. Ik ben op dit moment bezig met een presentatie voor cultural studies, dit moet ik samen doen met 6 andere studenten. Ze gaan hier dus heel anders om met samenwerken als in Nederland, ik vind dit heel bijzonder om mee te maken!