Minor ”Onderwijs in een internationaal perspectief” – Yogyakarta Indonesië (deel 3)

Mijn naam is Iris van den Boom. Ik ben een derdejaars student aan de tweedegraads lerarenopleiding Biologie. In de aankomende 5 blogs zal ik schrijven over het 2e semester van leerjaar 3, het minor gedeelte. Ik doe de minor ‘’Onderwijs in een Internationaal perspectief’’ in Yogyakarta Indonesië. Ik zal daarom vertellen over hoe de keuze voor mijn minor tot stand is gekomen, over de voorbereidingen hiervan, mijn stage tijdens de minor, de lessen die ik volg aan de universiteit en het leven in Indonesië voor mij. Hopelijk krijg je hierdoor een beter beeld over hoe dit gedeelte van de opleiding ervoor mij uitziet en wat de mogelijkheden hierin zijn. Ik ga het in deze blogpost hebben over de stage die ik doe op ‘’Budi Utama’’ in Yogyakarta.

Zoals ik in een eerdere post vertelde, bestaat de minor gedeeltelijk uit het lopen van een stage aan een middelbare school hier in de stad, genaamd Budi Utama. Deze school is niet openbaar, maar meer voor de ‘’hogere klasse’’. Dit is ook bijvoorbeeld te zien aan de vakken die de school aanbied aan de leerlingen (in de talen Engels, Mandarijn en Bahasa Indonesia). Budi Utama heeft een kindergarten, primary school en highschool (junior/senior), ik ben mijn stage begonnen op de senior highschool, natuurlijk bij het vak biologie.

Ik heb mijn rooster eerst medegedeeld gekregen door de school, maar na wat overleg wat veranderd waardoor ik op dit moment 2 dagen stage loop. Ik ben begonnen met observeren bij de seniorhighschool, maar heb na ongeveer 2 weken de conclusie getrokken dat dit niet precies de doelgroep is die bij mij en het niveau in Nederland aansluit. De moeilijkheid van de lesstof voor de leerlingen ligt hier echt ontzettend hoog! Ik had deze stof bijvoorbeeld pas op de HAN voor het eerst gehad, daarom vond ik het realistischer om mee te kijken bij de juniorhighschool. Ik ben hier verder gaan observeren en zag toen dat deze theorie beter aansluit bij de doelgroepen waaraan ik in Nederland ook lesgeef (bijvoorbeeld onderbouw/middenbouw havo en vwo).

Hiernaast hoorde ik ook dat er op de primaryschool het vak science wordt gegeven, hier was ik ook nieuwsgierig naar. Ik heb hier vervolgens een dag geobserveerd en ook les gegeven, ze hadden die dag namelijk het onderwerp ‘’life cycle’’. Vervolgens ben ik de week daarop begonnen met les te geven aan de juniorhighschool, met de onderwerpen: bloedcirculatie, urinewegstelsel en milieuvervuiling.

Qua stageuren moeten we 8,5 uur maken, in werkelijkheid zijn we meer uren aanwezig in de week, omdat we de lessen hebben verdeeld over 2 dagen en er ook vaak andere activiteiten zijn op de school. Ook veranderd het rooster elke week qua uren, dus het kan ineens zijn dat we ander klassen hebben dan dat eerst de bedoeling was.

Wat mij verder opvalt aan de school in vergelijking met Nederlandse scholen, is dat er standaard erg formeel wordt gegroet naar de docenten en dat ze ook standaard bidden bij het begin/einde van de dag. Over het algemeen tonen de leerlingen meer respect richting de docenten en tóch is de verhouding van relatie/competenite/autonomie in orde.

Wat hier verder anders is, zijn de buitenschoolse clubs voor de leerlingen. De schooldag is standaard afgelopen rond 14.30 uur en vanaf 15.00 uur is er per dag een bepaald aanbod in bijvoorbeeld: scouting, muziek, koken, basketbal etc. Het is super leuk om hier ook bij mee te kijken!