Minor Educational Needs

 

 

 

 

 

 

Liese van den Born, derdejaars pabostudent

In februari 2019 ben ik begonnen aan mijn minor educational needs.
In deze blog wil ik jullie vertellen hoe het eraan toegaat op stage.

Elke week ga ik 1 dag naar school en loop ik 3 dagen stage. De vijfde dag, voor mij de vrijdag, gebruik ik voor alle opdrachten die ik voor de zomer moet afronden. Ik loop nu stage op Lichtenbeek. Dit is een speciaal onderwijsschool (SO) cluster 3. Lichtenbeek biedt speciaal onderwijs (so) aan kinderen van 4 t/m 13 jaar met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan langdurig zieke kinderen.
Binnen deze cluster zitten ook natuurlijk veel verschillende niveau’s. Een cluster is ingedeeld in leerroutes. Ik loop stage bij leerroute 3, in een klas met leerlingen tussen de 9 en 12 jaar oud.

Voordat mijn stage begon, ben ik een dag naar de school geweest om met de leerlingen kennis te maken. Voor deze leerlingen is het belangrijk dat ze weten waar ze aan toe zijn, de structuur. Zo is het dus ook belangrijk voor de leerlingen om te weten met wie ze te maken en wie er op een dag voor de klas staat. De leerlingen vonden het erg spannend om een nieuw gezicht in de klas te hebben, maar hebben op deze kennismakingsdag zich heel knap durven voorstellen aan mij. Verder heb ik deze dag rondgekeken en geobserveerd hoe het er allemaal aan toe gaat op zo’n SO school.
2 dagen na deze kennismaking begon voor mij dan echt de stage in deze groep.

In mijn groep zitten leerlingen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen, denk hierbij aan autisme, syndroom van down, cerebrale parese of epilepsie.
Voor elke leerling is het belangrijk om een vertrouwensband met de leerkracht te hebben, met deze leerlingen voelde ik deze druk nog meer. Veel leerlingen kwamen naar mij toe om mij te leren kennen, maar de leerlingen die zich meer op de achtergrond hielen heb ik benaderd om ook met deze leerlingen een band op te bouwen. Een aantal weken in de stage zie je al een wereld van verschil hoe de leerlingen jou zien. Hoe de leerling met autisme je de eerste dag geen hand durfde te geven rent ze nu elke dag de klas binnen om je goedemorgen te wensen en een knuffel te geven.

Knuffels geven de leerlingen graag in mijn groep. Eerst vond ik dit heel bijzonder, mij was geleerd om leerlingen niet zomaar een knuffel te geven en deze afstand tussen leerkracht en leerling te bewaren. Maar op deze stage is mij uitgelegd dat het voor deze leerlingen belangrijk is voor de band, het vertrouwen en soms is een knuffel geven ook de manier van de leerling om zijn emotie te uiten.

Op Lichtenbeek maken we gebruik van gebaren (NMG) ter ondersteuning van het spreken. Ook ik ben bezig met het leren van de gebaren. Het gebruik van deze gebaren geeft de leerlingen een extra ondersteuning om te volgen van wat er wordt verteld.

Door de stage heen leer je de manier van ‘lesgeven’ onder de knie te krijgen. Op deze leerroute geef  je nauwelijks klassikale lessen, alleen knutselactiviteiten, muziek en de ochtendkring is klassikaal. Rekenen, schrijven en lezen gebeurt allemaal in kleine niveaugroepjes. En zelfs in deze niveaugroepjes kan het niveau nog sterk verschillen.
Het geven van klassikale lessen is in deze groep niet mogelijk omdat de ene leerling al een tekst kan voorlezen en de andere leerling nog moeite heeft met het benoemen van de klank bij de juiste letter.
Kinderen kunnen in hun eigen tempo leren en op hun eigen manier werken. Ieder kind heeft een plek in een kleine groep en er is ruimte voor plezier, emoties en alles wat bij kind-zijn hoort

Twee keer in de week gymmen we in een gymzaal, gegeven door een vakleerkracht.
Zwemmen gebeurt in principe 1x per week in het zwembad op het terrein. Bij het aan- en uitkleden wordt zo nodig extra assistentie ingezet omdat dit voor veel leerlingen een moeilijke opgave is en zodat de leerlingen toch tijdig in het water kunnen en optimaal profiteren van het zwem-halfuurtje. Het zwemmen vindt ook plaats onder leiding van vakleerkrachten.

Op deze leerroute ligt de nadruk dan ook niet op het leren rekenen, schrijven en lezen. Het ligt op het kunnen functioneren binnen de maatschappij. Zo hebben de leerlingen aan het einde van de dag allemaal een eigen taak die ze uitvoeren voordat ze naar huis gaan. Denk hierbij aan:
– Afwassen/afdrogen
– Wasmand legen en schone handdoeken halen
– De therapielijsten halen
– Koffie en thee halen voor de leerkrachten (samen met een leerkracht)
– De klassentelefoon aannemen
– De spreekbeurt (aan het begin van de dag de planning van de dag vertellen in de kring)

De school waar ik stage loop is een hele grote school, binnen deze school zitten ook alle therapieën die de leerlingen nodig hebben. De leerlingen worden dan tijdens de schooldag ingepland om naar hun therapie te gaan. Denk hierbij aan:
– Fysiotherapie
– Ergotherapie
– Logopedie
– Schoenenpoli (opmeten van schoenen/spalken)
– Etc.

Ondanks dat er zoveel structuur is op deze school voor de leerlingen, is geen dag hetzelfde. Elke dag krijg je veel nieuwe indrukken, nieuwe onverwachte situaties en vooral veel bijzondere leermomenten.

Ik moet binnenkort de keuze gaan maken of ik volgend jaar mijn LIO stage ook op het speciaal onderwijs wil doen. Deze keuze heb ik nog niet gemaakt en vind ik erg lastig. Het regulier onderwijs en het speciaal onderwijs hebben allebei bijzondere dingen wat de keuze moeilijk maakt.