Minilesje: Voor het eerst voor de klas!


In periode 1 heeft ALPO1 kennis gemaakt met het voor de klas staan en het invullen van het lesvoorbereidingsformulier door in tweetallen een minilesje te geven. Maar wat houdt dat nou precies in, zo’n minilesje? En wat heb je eraan als student? Dorien, studente ALPO1, deelt haar ervaring, en ook ik zal kort terugblikken op mijn eerste minilesje!

 

Samenwerken
Dorien vertelt: “We werden in tweetallen ingedeeld. Ik vond dit erg leuk, aangezien ik moest samenwerken met iemand die ik nog niet zo goed kende. We zagen er allebei best wel tegenop. Hoe maken we nou een leuke les? Wat is het niveau van groep 8? Wat vindt groep 8 interessant? Ook kwam er een meester van groep 8 kijken, meester Koen, om al onze vragen te beantwoorden. Dit was achteraf super fijn! Een onderwerp kiezen voor de les vonden we dus erg lastig. Maar toen we er eenmaal een hadden, boerenprotesten, konden we ook snel aan het werk. Een doel van het minilesje is kennismaken met het lesvoorbereidingsformulier, en dit invullen bleek lastiger dan gedacht. In de voorbereiding ging dan ook best wat tijd zitten, het samenwerken was hierbij wel erg fijn.”

Ervaring
Dorien deelt haar ervaring met ons: “Achteraf viel het reuze mee. Het minilesje ging erg goed en voor de klas staan was eigenlijk heel erg leuk! Ook was het erg leuk om naar de andere studenten te kijken, zo konden we alvast ideeën opdoen voor de stage. Ik vind het fijn dat we al een keer geoefend hebben met het invullen van het lesvoorbereidingsformulier en dat we al een kleine ervaring hebben opgedaan met het voor de klas staan, voordat we de stage ingingen.”

Ook ik heb ooit, een aantal jaar geleden, een minilesje moeten geven. Ik weet het nog erg goed; Het eerste jaar, je kent je klasgenoten net, je hebt geen idee hoe lesgeven in z’n werk gaat of wat het niveau is van de groep. En daar sta je dan, voor al je nieuwe studiegenoten. Wij hadden besloten om de les buiten te geven, zodat de leerlingen konden kennismaken met meter per seconde. Door met het meetlint bijvoorbeeld een lijn van 10 meter te trekken met stoepkrijt en vervolgens te meten hoe snel je van de ene kant naar de andere kant rende/hinkelde/huppelde, etc., konden de leerlingen berekenen hoe hard zij gingen. Het invullen van zo’n lesvoorbereidingsformulier was hierbij de eerste keer best lastig, maar het was fijn dat je het in tweetallen mocht doen. Zo kon je elkaar goed aanvullen en helpen. Het geven van de uitleg bij onze activiteit vond ik enorm spannend. Al die klasgenoten, die je aanstaren. Ook vond ik het gek dat je een les voor groep 6 aan je studiegenoten gaf; Is dit voor hen wel leuk genoeg? Wel heb ik het later als een prettige activiteit ervaren. Door het geven van het minilesje vond ik het de eerste dag wat minder spannend om voor mijn stageklas te gaan staan en mezelf voor te stellen. Ik vond de studiegenoten veel enger, waardoor het op stage wel mee viel! Ook was het fijn dat je nu concreet wist hoe het lesvoorbereidingsformulier werkte, je had dit al samen met iemand uitgezocht waardoor dit de eerste keer voor stage een stuk makkelijker was.

Kortom is het minilesje een prettige maar spannende activiteit. Het helpt je om je voor te bereiden op je eerste stage dag, maar het is aan de andere kant ook zenuwslopend om voor je studiegenoten een eerste les te geven.
#meervoordeklas