Mijn ervaring van de pilot bedrijfsstage

Op deze foto staan Laura ter Stege, Christian de Hoogh, Nick Schel en Lisa Aleven bij de ingang van het openluchtmuseum onder leiding van projectleider KuiperbouwArnhem

Op deze foto staan Laura ter Stege, Christian de Hoogh, Nick Schel en Lisa Aleven bij de ingang van het openluchtmuseum onder leiding van projectleider KuiperbouwArnhem

Laura ter Stege, tweedejaars student lerarenopleiding Scheikunde.

Begin februari nam ik deel aan een pilot ‘Bedrijfsstage’’. Deze pilot is uitgezet door STEM (Science Technics Engineering Maths-project). Jacques de Goede, mijn docent Scheikunde en tevens SLB’er, heeft altijd op het MLO gewerkt en had als doel het bedrijfsleven met de lerarenopleiding te combineren om het gat tussen deze twee werelden te verkleinen. Jacques nam de volledige begeleiding van dit project op zich.

Pilot groepen

In deze Pilot zijn we in twee groepen ingedeeld. De ene groep liep stage op het Mondial College en mijn groep liep stage op het Candea College. Tot de groep van het Candea College behoorden: Lisa Aleven (Wiskunde) , Christian de Hoogh (Natuurkunde)  en Nick Schel (Natuurkunde). Tot de groep van het Mondial College groep behoorden: Max Bakker (Scheikunde), Hilde Moll (Natuurkunde) en Lorinc Falusy (Natuurkunde).

Candea College

Op het Candea College hebben we lessen gegeven en geparticipeerd in het begeleiden van het Technasium-onderwijs, waarvan het vak Onderzoek en Ontwerp (O&O) onderdeel is. Om ons voor te bereiden op de bedrijfsstage hebben we 3 workshops gevolgd bij Wilco Zwennis over de rol van de leraar in het Technasium-onderwijs.

Toepassing scheikunde

Op het Candea College hebben we het vak O&O gegeven en kennis gemaakt met een andere vorm dan het reguliere onderwijs. Verder hebben we tussen de stagedagen door allerlei bedrijven bezocht waaronder MagPaint, Kuiperbouw Arnhem, Dishman Netherlands B.V. en Van Moerkerk Konstruktie en Plaatwerk. Ook hebben we een afdeling binnen Kuiperbouw bezocht, namelijk Samen Aangenaam Ouder worden. In deze bedrijven zijn we op zoek gegaan naar de toepassingen van ons vak, zodat we dit eventueel later tijdens het lesgeven kunnen gebruiken om ons vak meer relevant, actueel en betekenisvol te maken. Tot slot hebben we onderzocht welke beroepen aansluiten op ons vak. Hierdoor kunnen we leerlingen later laten zien wat ze met ons vak kunnen.

Doel pilot

Het doel van deze pilot was om meer kennis te verwerven over het technische bedrijfsleven. Hierdoor kunnen wij als docent-in-opleiding ons onderwijs later beter afstemmen op de leerlingen in het voortgezet onderwijs. Een ander doel van deze pilot was om mogelijkheden te verkennen voor een Technasium-opdracht. De pilot hebben we afgerond met een presentatie en een magazine in Jilster.

Verloop pilot

De Pilot bedrijfsstage is goed voorlopen. Vooraf was niet duidelijk wat er ging gebeuren en waar wij op beoordeeld werden. Dit geeft ook wel vrijheid, omdat je zelf veel invloed hebt op het verloop van de pilot. Niet alles staat vast en je kunt met verbeterpunten komen.

Mijn ervaring

Mijn ervaring is dat ik er nooit spijt van heb gehad dat ik aan deze pilot heb meegedaan. Ik heb geleerd dat in veel bedrijven onze vakken worden toegepast. Ik heb nieuwe kennis opgedaan. Ik weet nu dingen over mijn vak die ik eerst niet wist. De verfindustrie is een hele andere tak in de chemie en colloidechemie komt binnen de kennisbasis heel kort terug. Door gesprekken met werknemers bij Magpaint, mijn docent en het zoeken van informatie in boeken, heb ik hier een stukje over kunnen schrijven

Daarnaast is de informatie die er is, lastig te vinden en kan je dit alleen terugvinden op Engelstalige sites. Daardoor werd het een uitdaging om informatie over dit onderwerp te verkrijgen.

Verder ben ik bewuster geworden van de natuur- en scheikundige aspecten bij alledaagse beroepen. We zijn bijvoorbeeld met Kuiperbouw bij de bouw van het Paradijs geweest. Ik zag toen het gehele proces van begin (in de ene hoek) tot eind (bijna een volledig huis in de andere hoek). Normaal zie je weleens bouwlieden als je langs een huis-in-de-bouw loopt, maar door er met een ander oog naar te kijken, kwam ik erachter dat er veel raakvlakken met natuur-, wis- en scheikunde waren.

Verder hebben we op het bedrijf een rondleiding gehad. Tijdens deze rondleiding ben ik enthousiast geworden en zag ik gelijk al kansen voor een Technasium-opdracht. Ook vond ik het leuk om bij het openluchtmuseum te kijken hoe de renovatie eraan toe gaat. Door daar echt te zijn kun je zien wat het probleem is en wat ze willen gaan aanpassen.

Bij van Moerkerk Konstruktie en Plaatwerk zijn we ook op bezoek geweest. Bij dit bedrijf zag je het echte vakmanschap en de natuurkundige aspecten terug.

Tot slot zijn we bij Dishman geweest, waarin we het proces konden volgen van wolvet naar producten zoals cholesterol, lanolin alcoholen en vitamines. Ik heb die dag ideeën opgedaan die ik later in mijn lessen zou kunnen gebruiken als voorbeelden. Ik vond het bezoek een indrukwekkende ervaring, omdat je zo gemakkelijk de vakken Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde zag terugkomen.

Ook het lesgeven en het begeleiden bij het vak Onderzoek & Ontwerp was voor mij een leuke ervaring. Je neemt als docent meer de coachende rol aan. Je moet constant de keuze maken of je leerlingen feedback geeft, vragen stelt, of je afstand neemt of dat je de leerlingen begeleidt in hun vaardigheden voor groepswerken.

Technasium onderwijs

Het Technasium-onderwijs spreekt mij aan, omdat het gericht is op zelfontdekkend leren. Het is uitdagend voor de leerlingen, het geeft de leerlingen meer verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf te ontdekken hoe dingen in elkaar zitten en het stimuleert hen om zelf oplossingen te vinden voor problemen. Leerlingen nemen een actieve, onderzoekende houding aan. Dit zijn punten die ik in mijn eigen lessen ook graag wil gebruiken. Verder wordt het onderwijs echt aangeboden uit een thema. Leerlingen leggen direct de relatie met de praktijk en vormen een beter beeld van technische beroepen. De kennis die ze opdoen, ervaren ze als meer betekenisvol. Leerlingen kunnen een relatie leggen tussen wat ze op school leren, wat er in het dagelijks leven wordt ervaren en wat er in de beroepswereld hierin terug te vinden is.

Bij Technasium-onderwijs streven leerlingen een doel na en ze maken uiteindelijk een bepaald product, dat voor hen van waarde is. Leerlingen maken iets wat voor hen interessant is, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om het te onderzoeken. Elke leerling heeft zijn eigen rol binnen het project, waarin vernieuwing, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid een belangrijke rol spelen. Leerlingen oefenen vaardigheden zoals plannen, samenwerken, inventief zijn en organiseren. Die hebben ze later nodig in hun vervolgstudie. Als docent wil ik later ook in mijn eigen lesgeven leerlingen stimuleren tot het oefenen met deze vaardigheden.

Ik weet nog niet of ik later ook O&O wil geven. Wel ben ik enthousiast wat betreft deze werkvorm. Ik heb tijdens deze stage kennisgemaakt met het Techmasium-onderwijs, maar ik hoop nog meer ervaring met deze onderwijsvorm op te doen.

Verwachtingen

Mijn verwachtingen van deze pilot kwamen overeen met hoe de pilot is verlopen. Ik ben nog steeds zo enthousiast als ik aan het begin was en ik vind vooral het aansluiten bij de beleveniswereld en de aansluiting bij het beroep leuk.

Een verbeterpunt voor deze pilot is de planning van de bedrijfsbezoeken, maar ik denk dat dat de komende jaren verbeterd wordt in deze pilot. We hebben veel inspraak gehad, wat ik zeer fijn vond.

Wil je ook meedoen aan de bedrijfsstage?

Voor studenten die volgend jaar ook willen meedoen aan dit project kan ik vooral zeggen dat je er veel van leert en dat je de ervaring altijd meeneemt. Ook heb ik veel samengewerkt met mijn groepsgenoten, waardoor we een sterkere band hebben gekregen. Het project bedrijfsstage vraagt wel veel zelfstandigheid, samenwerken en planning van je, en je moet naast je stage en schoolwerk nog aan het magazine werken, maar het is het zeker waard.

Reacties

  1. 21 september 2016 door Jacques

    Hoi Laura,

    Je enthousiasme spat er vanaf, zoals je altijd doet zowel op het ILS als bij de stages. Mede dankzij jou is deze pilot een succes geworden, en de magazine een plaatje.

  2. 22 september 2016 door Jacques

    Dag Laura,

    Ik ben net klaar met de redactie van jullie glossy Jilstermagazine, de Candeagroep, dat ik met plezier gelezen en geredigeerd heb.
    Ik denk dat je ervaringen van de bedrijfsoriëntaties en het maken van het magazine een groot voordeel zal zijn bij je minor die je bij C3 gaat lopen.
    De PDF en een exemplaar van jullie magazine kunnen jullie tegemoet zien komen.

  3. 22 september 2016 door Laura

    Hallo Jacques,

    Ik ben blij dat mijn blog goed laat zien hoe ik deze pilot heb ervaren. Deze Pilot was er nooit geweest zonder jou. Je hebt veel tijd gestopt in het regelen van contacten en het maken van afspraken met bedrijven, zodat wij daarmee verder konden.
    Je bent en was er altijd om ons te helpen met problemen.

    Ik heb heel erg veel zin in mijn minor aankomend jaar. Het ontwerpen van lessen en vakdidactiek zijn echt dingen die ik leuk vind. In deze pilot heb ik verder gekeken dan mijn huidige kennis. Zoals het onderzoeken van colloide. Bij mijn minor in februari wil ik ook nieuwe dingen gaan leren en gaan uitzoeken. Dus hier heb ik al goed mee geoefend bij de bedrijfsstage.

    Heel erg bedankt! Ik ben benieuwd naar hoe het magazine er uiteindelijk uitziet.

    Groetjes,

    Laura