Mijn ervaring- masterclass creatief schrijven

Op de HAN Pabo volg je tijdens je eerste jaar van de opleiding drie masterclasses. Dit zijn eigenlijk een soort vrije keuzevakken waar je drie bijeenkomsten van hebt. Er zijn veel verschillende soorten masterclasses, van praten over weerbaarheid tot de vraag wat je als leerkracht kan doen tegen pesten. In dit artikel vertel ik jullie meer over de masterclass creatief schrijven en hoe ik dit heb ervaren.

Ik heb gekozen voor de masterclass creatief schrijven, omdat ik het fijn en leuk vind om bepaalde gebeurtenissen of gedachten op papier te kunnen zetten. Vroeger was ik ook altijd veel bezig met schrijven en verzon ik altijd verhalen zoals ‘de geheime tuin’.  Het leek me dan ook erg leuk om weer meer met schrijven bezig te zijn en ook te leren hoe ik dit kan toepassen op stage, zodat ook de leerlingen op de basisschool enthousiast worden over schrijven.

Tijdens de eerste bijeenkomst van de masterclass ging iedereen voor zichzelf een gedicht schrijven aan de hand van aanwijzingen die we kregen. Zo mocht regel 1 in dit gedicht geen persoonsvorm bevatten en moesten regel 1,4 en 7 dezelfde zin zijn. Dit was een fijne oefening, omdat iedereen door de aanwijzing wel iets wist om op te schrijven. Verder hebben we verschillende gedichtenbundels en dichtvormen bekeken en besproken.

De tweede bijeenkomst vond ik het leukst. We begonnen met een oefening waarbij we een verhaal moesten schrijven met daarin verschillende willekeurige voorwerpen verwerkt. Iedereen moest namelijk, voordat de oefening begon, een voorwerp op een blaadje schrijven. Dit blaadje moest je opvouwen en in een bak gooien. Uiteindelijk hadden we dus een bak met allemaal briefjes. Iedereen begon zijn/haar verhaal met dezelfde zin namelijk: Het is koud, heel erg koud. Na deze zin op te hebben geschreven mocht je verder gaan schrijven vanuit je eigen fantasie. Tijdens het schrijven van je verhaal werd er om de zoveel tijd een briefje gepakt en voorgelezen. Het voorwerp wat op het briefje stond, moest je meteen verwerken in je verhaal. Dit waren woorden zoals lamp, zwembroek, badslippers en container. Er kwamen echt de gekste/leukste verhalen uit. Je mocht je verhaal delen met de groep, maar als je je daar niet prettig bij voelde was het niet verplicht. Dat vond ik erg fijn. Dit is echt een super leuke schrijfopdracht die ik zeker ook in mijn stageklas een keer uit zou voeren.

Verder werd er tijdens de masterclass ook voorgelezen. Uit verhalen en gedichten kun je natuurlijk veel informatie halen over hoe je dingen het best kunt opschrijven. Ook hebben we zelf een hoofdpersoon bedacht voor in een verhaal. Dit deden we aan de hand van vragen zoals: Wat is de naam? Wat is zijn/haar lievelingseten? Wat is zijn/haar droom?

Tijdens de laatste bijeenkomst hebben we een circuit gedaan. Elk tafelgroepje kreeg een andere opdracht. Zo ging het ene groepje aan de slag met een doorgeefgedicht, het andere groepje maakte gebruik van de verhalendobbelsteen en mijn groepje maakte een verhaal met woorden uit boeken van Roald Dahl. Dit was erg leuk, omdat je zo in een korte tijd met veel verschillende werkvormen in aanraking kwam. Ook had iedere student voor deze bijeenkomst een schilderij of afbeelding meegenomen. Deze werden allemaal neergelegd op een tafel in de vorm van een ‘museum’. We mochten allemaal, een afbeelding die ons aansprak, van de tafel pakken. Bij dit beeld ging je een verhaal schrijven. Je moest goed beschrijven wat je op de afbeelding zag in je verhaal.

Ik had de afbeelding die hiernaast te zien is. Ik vond het lastig om hierbij een verhaal te bedenken, maar als je begint met het personage schetsen en voorstellen kun je al snel niet meer stoppen met schrijven!

Al met al raad ik iedereen deze masterclass zeker aan! Je maakt kennis met veel verschillende werkvormen voor stage en je gaat inzien dat schrijven heel leuk is 😊