‘Mevrouw Cluistra’ – Sfeerimpressie Open Dag
Saskia Cluistra blogde van 2011 tot 2012 over haar studiekeuze en haar opleiding tot docent geschiedenis.
Saskia is bezig met haar studiekeuze
‘Deze september al op kamers?’ ‘Nou, daar ben je dan wel erg laat mee!’, klonk er fel van de overkant van de tafel. Ik wist dat ik niet de eerste zou zijn, maar soms lopen dingen anders dan je ze verwacht had.
Lerarenopleiding aan de HAN
Na een zoektocht op het internet kwam ik uit op de HAN. Een lerarenopleiding. Mevrouw Cluistra. Ik vroeg mezelf af of ik een mevrouw Cluistra kon zijn, een docente. Ik hou van Geschiedenis, dat was een plus. Ik hou van verhalen vertellen, dat was ook een plus. Of ik met jongeren wilde werken wist ik niet, ik ben er immers zelf nog 1. Daar lag dus nog twijfel.
Open Dag
Op naar de Open Dag dus, om dit eens goed te onderzoeken. Mijn moeder ging mee. Vorig jaar heb ik vrijwel al mijn Open Dagen alleen bezocht, maar dat heeft niet echt voordelig voor me uitgepakt. Gewapend met mijn moeder en de informatie uit de brochure die ik gelezen had, betrad ik zaterdagochtend 16 april na een autoreis van 2 uur uiteindelijk de HAN.
Ik vertelde dat ik voor Geschiedenis kwam en een vriendelijke jongen wees me een lange gang in. De gang waar ik misschien wel de komende 4 jaar door zou lopen. We besloten bij het begin te beginnen en gingen naar de algemene presentatie. Een docente en studente van de HAN legden helder uit hoe een lerarenopleiding op de HAN is samengesteld. Aan het einde van de presentatie had ik toch nog vragen. Gelukkig kon ik die stellen bij de Geschiedenis tafel in de mediatheek, waar docenten en studenten klaar stonden. Zo wilde ik weten wat de verhouding was tussen vakkennis en didactiek. Ik wil graag een goede leraar worden, maar ook voldoende vakkennis hebben. Op de HAN wordt de aandacht gelukkig gelijk verdeeld over de 2, met iets meer aandacht voor vakkennis.
Les over lesgeven
Na nog een aantal vragen gesteld te hebben, dronken mijn moeder en ik nog een kopje thee en gingen we door naar het laatste onderdeel van het programma. Het was een les van 2 studenten over, jawel, lesgeven. Nadat de studenten zich hadden voorgesteld, presenteerden ze een aantal stellingen op het bord en verzochten ons op te staan. Als we het eens waren met een stelling moesten we links staan, als we het niet eens waren met de stelling, rechts. Stellingen waar ik nog nooit over na had gedacht kwamen voorbij, zoals: ‘mobieltjes in de klas moeten kunnen’, ‘docenten mogen bij hun voornaam genoemd worden’ en ‘vloeken in de klas is niet toegestaan’. Toch kon ik vrij snel mijn mening vormen en onderbouwen en had ik veel plezier in de discussie met andere (mogelijk) aankomend docenten.
Op weg naar huis had ik al veel meer een beeld bij mevrouw Cluistra, de docent. Naar mijn idee precies wat een Open Dag moet doen. Hulde voor de HAN.
Hoi Saskia,
Dank je wel!
Dat is toevallig, ik heb net gisteren jouw blog gelezen. Ben je er al uit of je echt de lerarenopleiding geschiedenis gaat doen? Dan komen er vast nog meer blogs van je langs, gezellig!
Groetjes, Anrien