Met m’n neus op de feiten..
Tamara is vierdejaars student Pabo Groenewoud Nijmegen
Sterkte-zwakte analyse: ‘Wàt een boekwerk’
Als ik dit jaar wil afstuderen, zal ik er toch aan moeten geloven: mijn afstudeerplan schrijven. * zucht * Het schrijven van mijn sterkte- zwakteanalyse heb ik net doorstaan.. Wat kan ik goed? Wat wil ik nog leren? Hmm.., eens even denken. Wat vínd de pabo dat ik nog moet leren. Mijn sterkte- zwakteanalyse, ik heb er weer veel mensen blij mee gemaakt.
Mijn mentor viel bijna van haar stoel; ‘Wàt een boekwerk’. Mijn SLB’er (studieloopbaanbegeleider) kwam met de woorden: ‘Oké, maar 7 à 8 leerdoelen zijn ook voldoende hoor’.. Tja..houd je je eens aan de regels van een zogenaamd format, moet het eigenlijk toch anders.
Goede voornemens in actie om zetten
Uiteindelijk heb ik het maar gehouden bij mijn levensroman en me voorgenomen mijn afstudeerplan wat compacter te houden. Goed. Om meteen mijn goede voornemens en motivatie maar in actie om te zetten, heb ik het format voor het afstudeerplan er maar eens bij gepakt. Ook hier zijn richtlijnen voor gegeven: ‘Inleiding: 1 A4-tje’. Watte? Als ik alleen mijn leerdoelen onder wil brengen is de bladzijde al meer dan vol! Hoe kom ik déze drempel nu weer over?! Nou goed, niet opgeven. Gemotiveerd was je, weet je het nog?! Toch maar gaan schiften in de leerdoelen. De belangrijkste eruit gehaald zodat de essentie (daar gaat het tenslotte toch om ;-)) benadrukt wordt.
Het eerste A4-tje van mijn afstudeerplan is inmiddels geschreven ;-). Waar je al niet trots op kunt zijn!
Druk leven..
Vorige week sinds lange tijd, weer echt een drukke stagedag achter de rug:
8.00 uur: aanwezig op stage. Zelfstandig een klas gedraaid, omdat een leerkracht met een aantal leerlingen weg was (groep 7 en 8 van de stamgroep). In de stamgroep zaten nu nog 11 leerlingen, groep 6. Nou, ook een heel avontuur kan ik je vertellen. De helft wist niet eens waarom een aantal kinderen weg was. ‘Waar blijven ze dan over tussen de middag? Dan eten ze dus niets als ze vanmiddag laat pas weer terug komen?!’ Als juf probeer je die kinderen dan gerust te stellen. ‘Jongens maak je maar geen zorgen, ze zullen daar vast een heerlijk lunch krijgen’. Tja, en zoals je je waarschijnlijk wel voor kunt stelen, was dat ook weer niet helemaal eerlijk.. Zij een lekkere lunch en wij zijn hier hard aan het werken!
Na schooltijd: nog een bouwvergadering. Er moet nog een hoop geregeld worden: over twee weken gaan we op kamp; zijn er genoeg ‘fietsouders’? We moeten nog drie spellen bedenken, enzovoorts. Om een lange dag kort te maken: ik was om 6 uur thuis. Meteen door van de fiets in de auto, bijles gegeven tot 8 uur. Rond kwart over 8 was ik weer thuis en heb ik snel even wat eten naar binnen gepropt (lees; een heerlijke maaltijd bestaande uit tortellini met maïs en pesto. Bereid door mij geliefde huisgenootjes, vervolgens verwarmd door mij in de magnetron). En dan nog maar even een poging wijden aan het afstudeerplan. Kort nadat ik het document geopend hebt en het in beeld verschijnt, stuit ik op een leerdoel: ‘Tijd is een groot aandachtspunt.’
‘Chill out’
Goed, duidelijk.. Dan word je maar weer eens met je neus op de feiten gedrukt. Een dag heeft 24 uur, daar zul je het mee moeten doen. Plannen dus. En niet alles willen doen.. Niet alleen op stage, maar ook in het privéleven. Zoals mijn studieloopbaanbegeleider zo wijs zei tijdens de eerste bijeenkomst: ‘Rustig blijven. Niet gaan stressen, heb al genoeg stresskippen gehad’. Wijze boodschap, ik zal ‘m in mijn achterhoofd houden, zo verkeerd is het nog niet!
Tamara
Meer informatie over Pabo Groenewoud Nijmegen
Ha Tamara,
Je beschrijft echt HET leven als pabostudent. Druk, druk druk!
En je afstudeerplan komt vast goed. Het zijn immers maar richtlijnen, he…
Liefs Kim
ps. mooie foto 😉