Maak het pabo-curriculum openbaar!

Geschreven door: Lieke Lammers, eerstejaars student, lerarenopleiding basisonderwijs (pabo)

Iedereen die iets van het onderwijs vindt, was welkom om op 31 januari aan te sluiten bij een online open avond. Tijdens deze open avond werd het grove ontwerp van het nieuwe HAN Pabo curriculum gepresenteerd door Koen Steeman en Jan Knuivers (docenten aan de HAN Pabo). Waarom een curriculum herziening privé houden als je er ook feedback, input en waardering voor kunt krijgen?

Ik als eerstejaars pabostudent was ook welkom om deze online open avond bij te wonen. Dit is een buitengewone kans, want meestal wordt een curriculum herziening intern besproken. Het is een kans die ik niet wilde laten schieten. Andere mensen deelden deze mening, want er waren ruim 120 aanmeldingen. Er schoot me wel een vraag te binnen: Hoe zijn Koen en Jan op het idee gekomen om de curriculum herziening openbaar te maken?

”We kregen vaak te horen van mensen buiten de pabo dat het onduidelijk was wat er op de pabo gebeurde/wat er precies wordt geleerd. Dat is niet goed voor de opleiding en ook niet voor het beeld van de leraar. Dus dachten wij, laten we dit proces nu al openbaar maken. Dan kunnen mensen zien wat we doen, maar ook meedenken en input geven over zaken die zij belangrijk vinden.’’

Ik vind het goed dat Koen en Jan ingaan op wat er leeft en dat ze dit samen met de buitenwereld bespreken. Het curriculum kan door alle input (juist ook de input vanuit het werkveld) alleen maar beter worden en bereidt uiteindelijk zo de studenten beter voor op het werkveld. Studenten worden ook betrokken bij de herziening van het curriculum. ‘’Er komt namelijk een studenten-klankbordgroep. Als het nieuwe curriculum iets meer vorm krijgt, dan gaan we ook huidige studenten ernaar laten kijken.’’

Maar waarom is een herziening van het HAN Pabo  curriculum eigenlijk noodzakelijk?

‘’ Er zijn verschillende redenen waarom een herziening noodzakelijk is. De belangrijkste reden is dat we vinden dat het huidige curriculum niet meer goed genoeg aansluit bij wat het werkveld vraagt. We zetten vooral in op beter onderwijs in de basisvaardigheden, een duidelijkere lijn van pedagogiek, didactiek, taal en rekenen door de hele opleiding. We willen minder vakintegratie en meer verdieping in jaar 3 & 4.’’

Wat vond ik nou uiteindelijk zelf als student van de online open avond?

Ik ben blij dat ik heb deelgenomen en ik heb allerlei nieuwe informatie opgedaan. De open avond had een fijne opbouw. Ze begonnen met een Mentimeter waarin vragen naar boven kwamen over de eventuele inhoud van het nieuwe curriculum. Vragen zoals: ‘’Zou er meer tijd aan rekenen of aan taal besteed moeten worden of de vraag zijn drie toetsen voor twintig studiepunten motiverender of twintig toetsen voor 3 studiepunten?’’  Na deze vragen gingen ze over op de aanleiding van de herziening, de ingang (september 2024) en de uitgangspunten. Ze hielden de spanning groot, maar presenteerden toen het grove ontwerp van het nieuwe HAN Pabo curriculum. Ze presenteerde per jaar van de studie de inhoud en vakken die de studenten dan krijgen. Het werd erg duidelijk gepresenteerd. Wat mij opviel is het feit dat ze er misschien voor willen kiezen om studenten in het eerste jaar geen stage te laten lopen bij groep 1/2. Ik denk dat dit een goede keuze is, omdat leerlingen dan goed kunnen oefenen met het invullen van lesbereidingsformulieren en de didactiek bij verschillende vakken (wat bij kleuters moeilijker is).

Voor jaar 2 stellen ze een klaprooster voor waarbij, als je stage loopt bij het jonge kind (groep 1 t/m 4),  je ook echt rekenlessen gericht krijgt op het jonge kind. Zo kwamen er nog veel meer nieuwe ideeën en vraagstukken aanbod. Ik vond het super interessant om hier vanuit huis over na te kunnen denken. Op het einde van de open avond was er nog een ideeënmuur. Ik vond dit een leuk concept. Zo konden mensen feedback geven en vragen stellen. Koen en Jan gaven hier gelijk een reactie op. Er kwamen veel mooie berichten langs van de aanwezige: ‘’Trots, bedankt voor het delen en mooie indeling!’’

Er hing een fijne en open sfeer tijdens de open avond! Ik denk dat ik en de andere aanwezige er veel van hebben geleerd.