Luck of the Irish?! Belfast

Amber-Roos der Linden, 3e-jaars student Lerarenopleiding Engels.

Het uitstapje wat een klein half jaar zou duren is helaas na 2,5 maand afgelopen. Maar die maanden zullen mij altijd bijblijven.

Ik ging op dit avontuur met nog twee andere studenten van mijn opleiding. Met deze meiden heb ik veel avonden spelletjes gespeeld. De campus waar we verbleven was niet op de universiteit waar wij onze lessen volgden, maar op de campus van een zuster universiteit. Dit zorgde ervoor dat we elke dag gebruik maakten van het openbaar vervoer. Het “reis-potje” raakte daardoor snel leeg.

De mensen in Belfast zijn ontzettend vriendelijk. Ze wijzen je graag de weg te of helpen je met andere dingen. Dit gaf een zeer welkom gevoel. Ook ben je overal welkom en voel je je niet snel buitengesloten. Je wordt altijd aangemoedigd om mee te dansen bij Ceili dansen. Dit is een Ierse dans. Dit leidde tot leuke contacten en zorgde ervoor dat ik wekelijkse lessen nam in Belfast.

Vanuit het prachtige St. Mary’s University College kregen we een cultureel vak aangeboden. Dit vak zorgde ervoor dat buitenlandse studenten veel van Noord-Ierland konden zien en leren. We hebben uitstapjes gemaakt naar Giant’s Causeway en een rondleiding door de oudste whiskey distillerij Bushmills gevolgd. Door deze uitstapjes zijn wij als groep behoorlijk hecht geworden,  We hebben ook veel tijd buiten school samen doorgebracht.

We gingen wekelijks naar de bioscoop en gingen samen lunchen. Ook zijn we op zo veel mogelijk zaterdagen naar Cuckoo, een “geak-easy” geweest. De nachtclubs van Belfast met cocktails én arcade games. We hebben zelfs een uitstapje naar Galway gemaakt. Ik had niks te klagen wat betreft vrijetijdsbesteding.

Na een aantal weken mocht ik stage gaan lopen op een basisschool in Belfast. Gelukkig was ik hier samen geplaatst met een paar leuke buitenlandse meiden en konden we samen met de bus reizen. Ik was behoorlijk nerveus, omdat de basisschool niet goed aansloot bij mijn opleiding. Gelukkig mocht ik meelopen in de hoogste klas met de oudste leerlingen, wat in Nederland groep 8 is. Al snel vormden we een band met de leerlingen en kon ik ze helpen met hun schoolwerk.

Ik heb in mijn korte tijd op deze school één les kunnen geven met het onderwerp Nederland. Na een korte introductie van Nederland ben ik dieper ingegaan op de stad Nijmegen. Ik heb de les afgesloten met een paar woordjes Nederlands, maar dit was behoorlijk lastig voor de leerlingen. Zelf heb ik geleerd om te zeggen wanneer het koud is: “It’s baltic.” Ik vond dat zo mooi klinken.

Terug in Nederland heb ik nog steeds contact met de meiden uit het buitenland. We gaan zelfs een keer afspreken in Nederland. Verder ben ik van plan om volgend jaar zelf terug te gaan. Zo kan ik de reis fatsoenlijk afsluiten.